Los bericht bekijken
Oud 16 april 2005, 20:24   #203
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
onnozele kwiet.
lees eens wat over de leefgewoonten van uw voorouders.

als er ene teveel begon te zeiken over 'werken' had die waarschijnlijk wat kletsen gekregen.

en liever dan zich krom te werken op de onvruchtbare grond, gingen ze wat plunderen en roven.

en de germanen hielden wel degelijk van lekker uitslapen:

"On waking from sleep, which they generally prolong for a late hour of the day, they take a bath, most often of warm water, which suits a country where winter is the longest of the seasons."

-Tacitus, Germania.

onzen volksaard, zeg maar.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden