Los bericht bekijken
Oud 16 april 2005, 20:41   #204
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flat V
De negatieve betekenis is veeeeeel vroeger ontstaan.

Stel, ter illustratie, dat jij, Bece en ik (akkoord, niet de meest fantastische compagnie) 10.000-den jaren geleden zouden geleefd hebben, ergens met z'n drieen afgelegen.
Het is een stralende dag, Bece en ik worden wakker na een aangename nachtrust in onze rieten hut, we groeten elkaar en gaan op zoek naar eten en knutselen daarna een pergola in elkaar. Het is erg heet en het kostte ons bloed zweet en tranen.
Jij blijft slapen tot laat in de namiddag en daarna maak je het jezelf gemakkelijk in een strandstoel onder onze nieuwe pergola met het eten waar we enkele uren werk aan hadden.

Na enkele dagen hetzelfde scenario vertelden Bece en ik aan jou, na een democratische stemming uiteraard, dat je lui was en dat we dat negatief vonden. Toen besloten we democratisch de negatieve elementen te verwijderen.

Ziehier het onstaan van de negatieve betekenis.. Niet zoals jij zei dus: van het moment dat er massaal in loondienst, in ondergeschikte positie dus, gewerkt ging worden op industriële schaal.

Maar echt wel veel vroeger.
Vroeger ging dat zo niet.
Op een morgen werd de mitgard wakker, keek eens rond en zag dat het tijd was voor een pergola.
Hij kwam naar de strozak waar de anderen lagen en schopte er eens tegen en zei; "gij, ja gij en gij bouw daar eens meteen een pergola" zei hij!
Toen lag daar één in zijn bed die zei "weet gij wel hoe vroeg het nog is?"
Mitgard als onbetwiste leider van die roedel zette zijn borstspieren extra uit en brulde "weg o gij langharig werkschuw tuig, van mijne hof" en terwijl die ééne gebogen wegkroop prevelde mitgard de wijze woorden tegen de rest van de groep "niet werken is geen eten, capishe?"
Mambo is offline   Met citaat antwoorden