Los bericht bekijken
Oud 23 december 2002, 18:40   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik kan mij best verzoenen met de feiten die Jan hier aanhaalt en die, hem kennende, allemaal wel correct zullen zijn.
Maar waar je toch aan voorbijgaat is dat er in Spanje bijna een compleet millenium drie grote godsdiensten naast elkaar bestaan hebben zonder dat er één werd uitgeroeid of verboden. Dat de repressie tegen andersgelovigen onmogelijk zo sterk kan zijn geweest als Rope wil doen geloven, wordt toch bewezen dat op achthonderd jaar tijd de Spanjaarden niet geïslamiseerd werden?
Daar u hier een onwaarheid debiteert, zie ik mij genoodzaakt nogmaals hierop in te pikken.

In die tijd was er nog geen sprake van "Spanjaarden". Toen het Iberische schiereiland door de Moren veroverd werd, woonden daar hoofdzakelijk Visigothen, Basken, Kelten (Asturië) en afstammelingen van Romeinen, Feniciërs en joden.

Het is dus niet correct dat te spreken over "de" "Spanjaarden" alsof die daar al waren en gewoon hun leventje verder hebben geleid onverschillig of ze nu door een Visigothische of Moorse heerser werden geregeerd. Er zijn gedurende de Moorse tijd heel wat sociologische en religieuze veranderingen gebeurd.

De behandeling van joden en christenen verschilde in Al-Andaloes niet zelden naargelang de heerser die op de troon zat. Sommige dynastieën. Zo ontketende Abd-ar-Rahmaan een grote vervolging tegen de christenen waarop velen zich tot de islam bekeerden. Dergelijke bekeringen van mensen die het louter doen om te ontvluchten aan bittere levensomstandigheden vinden we niet zelden in islamitische landen. Zo werd ook Egypte islamitisch. Onder de dynastie van de Ommajaden bijvoorbeeld gebeurde het dikwijls dat er jacht werd gemaakt op de christenen. Ik raad u aan de werken van Eulogius eens te lezen. Dan zult u zien dat er geen "vreedzaam samenleven" bestond.

U hanteert trouwens nog altijd een verkeerde woordenschat. "Godsdiensten die naast elkaar bestaan." Dat was in Al-Andaloes duidelijk niet het geval. Islam was de enige godsdienst, daarnaast werden christenen en joden getoleerd. Ze waren minder dan tweederangsburgers; ze leefden in een voortdurend dhimmi-statuut.

Citaat:
Kan jij voorbeelden geven van diezelfde periode (tussen de 8e eeuw en de 15e eeuw) van een christelijk Europees land dat een groot aantal andersgelovigen duldde in zijn midden?
De moslimheerser zorgden er soms bewust voor dat bekeeringen tot de islam werden afgeremd. Het dhimmi-statuut hield immers onder meer een speciale "beschermbelasting" in. In feite ging het om een vernederende godsdienstbelasting die op niet-moslims werd geheven en in bepaalde tijdstippen bijzonder hoog was. Juist omdat moslimheerser soms sterk afhankelijk van deze inkomsten waren, zorgden ze er wel voor dat er een zekere stabiliteit in de christelijke gemeenschappen bleef. "Dulden" is dus niet het goede woord.

Citaat:
Pogroms zijn legio in elk Europees land, zelfs onze kruistochtenheld Godfried van Bouillon deed er lustig aan mee.
Pogroms waren niet legio zoals u beweert. Er zijn een aantal pogroms geweest op de joden aan vooravond van de kruistochten (tijdens de zogenaamde volkskruistocht).

Godfried van Bonen deed niet aan enige van dergelijke pogroms mee. Er was wel de gewelddadige inname van Jeruzalem, maar dat is een andere zaak.

Citaat:
Alleen in het kieskoninkrijk Polen vonden zij een zekere tolerantie, maar ook dat daalde fel na verloop van tijd.
Niet echt volledig. In de Middeleeuwen vaardigden de pausen verschillende besluiten af waar de veiligheid van de joden moest worden gewaarborgd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden