Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2010, 20:27   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Achter mijn hoek gaat het zoveelste "goed geïsoleerd ?" dak tegen de vlakte. Na 25 jaar dienst ruikt ge het rot tot op 100m, ik moet niet gaan zien waarom het afgebroken wordt.
Ik betwijfel of dit systeem financieel en ecologisch verdedigbaar is. De zoveelste evolutie naar kortlevende brol. Wie isolatie steekt tussen zijn daktimmerwerk neemt een serieus financieel risico. Of wie een huis koopt van enkele tientallen jaren oud met dergelijke isolatie weet ook waar hij voor staat. Niet enkel het dak gaat tegen de vlakte, ook de kamers eronder zijn dan aan "renovatie " toe. Welke invloed zonnepanelen hebben op het daktimmerwerk is nog af te wachten. Dat het een invloed heeft is onmiskenbaar, men plaatst zijn dak in de schaduw. Tenzij men de warmte van de zonnepanelen gebruikt als men ze ook gebruikt als dakbedekking ? Volgens mij ligt heel die installatie binnen tien jaar op de schroothoop. Zoals ik gezien heb met heel wat "zonneboilers" in Frankrijk. Nu vervangen door een zwarte opgerolde darm. Veel minder rendement dan computergestuurde boilers maar zonder onderhoud en herstellingskosten en praktisch geen afschrijvingskosten.
Eenvoud is de moeder van de porceleinwinkel. Tenzij men geld genoeg heeft natuurlijk.

Paul
Dat vele daken rotten terwijl je er op staat te kijken is geen uitzondering.
Onder het motto van; vakwerk en geen lapwerk....zien we nogal wat lapwerk ook op nieuwbouw.
Het begint bij de keuze van het hout. Rode den is het enige hout dat feitelijk goed geschikt is voor dakopbouw. Jammer genoeg neemt men een goedkopere soort (de klant zoekt ook altijd de laagste prijs natuurlijk dus die gaat ook niet vrijuit)
Het hout moet gedrenkt zijn tegen de beestjes en men moet daar een attest van eisen van de handelaar. (99% doet dat niet omdat ze dat ook niet weten)
Het onderdak moet bij voorkeur van menuiserite platen zijn omdat die dampdoorlatend werken. Bovendien moet de overlapping van het onderdak volgens de hellingshoek groter of kleiner worden omwille van de capilariteit tussen in. Hoe minder helling hoe groter de overlap en wat zien we meestal...juist het omgekeerde.
Idem voor leien op het dak.
Het zinkwerk (dakgoten en dergelijke) moet op vol hout uitgewerkt worden, geen gedrenkt hout, eikenhout of notelaar, beton of plaaster en mag geen contact hebben met andere metalen. Wat zien we, ze slaan om de 45 cm een inox nagel door de zink dan nog en op de schoorsteen zetten ze meestal een metalen kapje. Mos tast de zink ook aan...wat zien we? Daken liggen propvol met mos. Bitumen tasten ook de zink aan, wat zien we...ze herstellen hun zink of werken het soms af met een lap roofing in. Dikwijls omdat ze te weinig goed genoeg kunnen solderen en men geen capilariteit heeft bekomen en alle naden dus scheuren omwille van het feit dat ze de nagels hier en daar door de zink hebben geslagen en het boeltje niet kan uitrekken naargelang de temperatuur en omdat ze ook nog eens geen uitzetvoegen hebben gestoken of veel te weinig.
Het dampscherm om de isolatie af te dichten is dikwijls ook zo dat niet en de luchtventilatie laag werk dikwijls ook al niet te goed omwille van dat alles zo afgesloten zit.
Dan heb je koude en warmte...en dus condens...weinig lucht ...en rot gans het zaakje weg.

Maar als klant ...wie weet zulke dingen allemaal? Die kijkt eens vanop de grond en ziet dat het recht ligt en dan is het al lang goed. En de aannemer rekent af en trekt zijn schouders eens op.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden