Los bericht bekijken
Oud 8 mei 2017, 10:56   #28
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Juist wapper. Dat is de reden waarom ik het dom en ongeloofwaardig vind om te "benadrukken" dat er geen "acuut" gevaar is voor de volksgezondheid: omdat de samenstelling van de "koolwaterstoffen" niet gekend is.

Het feit dat er wordt aangeraden om goed te verluchten als er binnenshuis geuroverlast is spreekt tegen dat er geen acuut gevaar is voor de volksgezondheid. Door het woordje "acuut" te gebruiken kan men alle kanten uit als er, op korte of langere termijn, mensen ziek worden. Dat wordt een lijdensweg voor de eventuele getroffenen om de verantwoordelijken veroordeeld te krijgen. Zo gaat het in de regel met gevallen van vervuiling.

Je probeert de zaak te minimaliseren door gewag te maken van een kleine concentratie die al volstaat om een penetrante geur te veroorzaken, maar als er iets geweten is, dan is het dat het om alles behalve kleine concentraties gaat.

Ik minimaliseer niks, ik zeg alleen dat bepaalde stoffen al bij minieme, onschadelijke concentraties serieuze geurhinder kunnen veroorzaken.

Het beste voorbeeld is aardgas: in zuivere toestand is dat volkomen reukloos, wat een gevaar vormt bij lekken. Daarom voegt men THT toe (Tetrahydrothiofeen) waardoor de geur van aardgas reeds bij concentraties in de lucht van 1% duidelijk waarneembaar is.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden