Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2017, 09:41   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Leer er mee leven dat de fossiele wagens passé zijn. Gewoon voorbijgestreefd. Te weinig rendement. Vooral hitte dat moeilijk vooruitgaat.
Ook al rij je er nog 15 jaar mee.

Al dat gedoe met tanken, vervuilende directe emissies, olieverversen, roestende uitlaten, koelwater bijvullen , duur onderhoud, autokeuring op emissies, batterij druppelladen in de winter enz... gaat een groot deel van wegvallen bij een E-wagen. Even de stekker erin en een appje is genoeg.

Ik ben altijd zowat (fossiele) autofan geweest, en heb nog altijd een zeldene BMW-oldtimer. Die trouwens niet roest en een volledige edelstaaluitlaat heeft.

Ik heb nog nooit een fatsoenlijke E-wagen gereden, maar een ding is zeker als men er eentje rijdt zal men nooit meer veel geld willen investeren aan een fossiele hoofdwagen, mss enkel dan uit noodzaak of als tweede (klein)wagen, voor de rommel naar het containerpark te rijden.

Wslk komt dat ook omdat ik electronicus ben van A tem D, natuurlijk ook basis electro-mec. Dat zal dan wel beroepsmisvorming zijn

Zo moet zich een bestuurder voelen in 2025 die voor de eerste keer een fossiele wagen gaat proefrijden:

Na zoveel goeds over benzineauto’s gehoord te hebben, besloten we om een proefrit te maken. Er wordt gezegd dat deze auto’s betaalbaarheid combineren met een groot bereik en snel opladen. Een succesvol product op papier - maar hoe presteren ze in het echt?

We zaten in de testauto bij een autoverkoper. Autofabrikanten verkopen hun auto's niet zelf, maar alleen via onafhankelijke garages. Het lijkt misschien een slecht voorteken, je auto moeten kopen in een garage - een plaats die je zo weinig mogelijk wilt bezoeken. Maar blijkbaar kan de auto niet rechtstreeks bij de fabrikant gekocht worden, en moet dit via dergelijke tussenpersonen gaan. De verkoper was erg opdringerig en probeerde ons er zeer fanatiek van te overtuigen om de auto te kopen, maar deze ervaring is misschien elders beter.

Zoals ik al zei, we zaten in de auto en ik drukte op de startknop. De benzinemotor van de auto kwam al hoestend tot leven en begon te draaien. Je kon het motorgeluid horen en de hele auto trilde, alsof er iets stuk was. De verkoper verzekerde ons er echter van dat alles was, zoals het zou moeten zijn. De auto heeft weliswaar een elektromotor en heel kleine batterij, maar deze worden alleen gebruikt om de motor te starten - de elektromotor drijft de wielen niet aan. De verbrandingsmotor gebruikt een tank vol benzine, een fossiele brandstof, om de auto te laten rijden door de explosie van kleine druppeltjes. Het zijn blijkbaar deze kleine explosies die je hoort en voelt wanneer de motor draait.

De benzinemotor bestaat uit letterlijk honderden bewegende onderdelen, die allemaal een tolerantie van honderdsten van een millimeter moeten hebben om te functioneren. We beginnen te begrijpen waarom de garage de auto's verkoopt - ze hopen misschien dat er iets stuk gaat, zodat ze het kunnen herstellen?

We zetten de auto in versnelling en vertrokken met een ruk. De ruk kwam niet door een extreme versnelling, maar benzinemotoren kunnen blijkbaar niet zo soepel optrekken als elektromotoren. De versnelling kwam er zelfs niet, want de auto kon niet sneller dan 40 km/u! De motor schreeuwde het letterlijk uit en de hele auto schudde heftig. Ervan overtuigd dat er nu wel iets stuk moest zijn, stopten we meteen. De verkoper legde vervolgens uit dat je met een benzinemotor regelmatig moet ‘schakelen’ naar een hogere versnelling. Tussen de motor en de wielen is er geen vaste overbrengingsverhouding, maar een variabele. De benzinemotor levert slechts vermogen in een beperkt toerentalbereik, en dus moet er geschakeld worden met verschillende verhoudingen om te blijven versnellen. Er zijn 5 verschillende versnellingen (in sommige modellen zelfs 6) die we kunnen kiezen, met steeds hogere snelheden als gevolg. Het is - zoals we al snel leerden - zeer belangrijk om steeds de juiste versnelling te kiezen, anders zal de motor ofwel stilvallen ofwel ernstig beschadigd raken! Het vergt veel oefening om te leren de juiste versnelling op het juiste moment te kiezen - al zijn er ook modellen met een automatische transmissie die dit zelf kunnen doen. Met de handgeschakelde versnellingsbak, moesten we hier voortdurend aandacht aan besteden om de motor niet te beschadigen. Zeer stresserend.

We vroegen of het constante motorgeluid - dat ons belette om fatsoenlijk naar de radio te kunnen luisteren - kon worden uitgeschakeld. Maar neen, dat kon niet. Zeer storend.

Toen de auto na een hoop geschakel van versnellingen eenmaal op snelheid was, naderden we een verkeerslicht. Het loslaten van het gaspedaal zorgde er niet voor dat de auto merkbaar afremde, we moesten de rempedaal gebruiken om tot stilstand te komen. We waren verrast om te horen dat de remmen volledig mechanisch werken! Het enige wat ze genereren is warmte - remmen zorgt er niet voor dat de benzine in de tank terugvloeit! Het klinkt als een enorme verspilling, maar het wordt nog erger.

Toen we tot stilstand kwamen bleef de motor lopen en de auto trillen - hoewel de auto niet bewoog! De motor bleef brandstof verbruiken zonder dat de wagen naar voren reed. Kan het echt waar zijn? Ja, zei de verkoper, dat is bij elke benzineauto: de motor loopt continu en verspilt benzine - zelfs wanneer de auto stilstaat. Bij sommige modellen valt de motor echter stil bij een rood licht, legde hij uit. Wel, dat klinkt toch al iets logischer.

Na een tijdje kwamen we bij een tankstation, waar we de auto kunnen opladen. De auto beweerde dat zijn tank nog half vol was, maar we wilden het beroemde supersnelle opladen van benzineauto’s wel eens proberen!

Dus reden we naar het tankstation en openden de tankklep. Het vulpistool is vergelijkbaar met een laadconnector; er komen echter geen elektronen uit, maar benzine. Benzine is een zeer kankerverwekkende, stinkende en licht ontvlambare vloeistof afkomstig van planten en dieren die al miljoenen jaren geleden zijn uitgestorven. De benzine wordt naar een tank in de auto gepompt, die vervolgens met ongeveer 50 liter van deze gevaarlijke vloeistof rondrijdt.

We staken het pistool in het gat, maar er gebeurde niets. De verkoper vertelde ons dat we moeten betalen om te tanken! Net zoals die extreem dure snelladers die sommige bedrijven aanbieden. Nadat ik mijn creditcard door de lezer haalde, konden we eindelijk beginnen met tanken. Het was inderdaad zéér snel! In slechts twee minuten was de benzinetank volledig gevuld! Maar er waren twee tellers op de pomp: een toonde het aantal liters dat we hadden bijgetankt en de andere liet zien hoeveel het ons kostte. Die laatste teller draaide zo snel dat we het nauwelijks konden bijhouden! Ok, de tank was in slechts 2 minuten weer gevuld, maar het kostte ons een ongelooflijke € 30! Een volledige tankbeurt zou ons dus het dubbele kosten - maar liefst € 60! Ik dacht dat we misschien hadden gekozen voor een van de duurste tankstations, en vroeg aan de verkoper welke alternatieven er zijn. Hoeveel kost het om thuis bij te vullen, en hoeveel gratis benzinestations zijn er?

De verkoper keek ons verward aan en legde uit dat het niet mogelijk is om thuis benzine te tanken, en dat er geen gratis benzinestations zijn. Ik probeerde om mijn vragen anders te formuleren, voor het geval hij me niet goed had begrepen; maar hij stond erop dat we dat niet kunnen. Blijkbaar moet je meerdere keren per maand naar het tankstation rijden om uw benzine bij te vullen aan woekerprijzen – want er zijn geen alternatieven! We vonden het heel vreemd dat er geen autofabrikanten hun eigen gratis benzine tankstations hebben gelanceerd.

Er zijn geen tankstations waar je langzamer kunt tanken tegen een lagere prijs. We begonnen met het berekenen van de prijs per kilometer en kwamen tot de schokkende conclusie dat een benzineauto € 12 per 100 km kost! Tuurlijk, elektrische auto's zouden theoretisch ook aan deze bedragen komen als ze enkel van de duurste oplaadpunten in het land gebruik maken - maar voor benzineauto's zijn er geen goedkopere alternatieven! Terwijl de elektrische auto gemakkelijk elke nacht thuis kan worden geladen voor € 2 per 100 km, moeten benzineauto’s een paar keer per maand een omweg maken naar een station om te tanken tegen woekerprijzen - zonder uitzondering! De maandelijkse kosten voor een benzineauto kunnen – alleen al voor de brandstof - gemakkelijk € 100 overschrijden! We beginnen te begrijpen waarom ze zo goedkoop zijn in aankoop - het verdere gebruik is extreem duur.

We begonnen ook te begrijpen waarom er overal zoveel tankstations zijn, als alle benzineauto’s daar altijd naartoe moesten rijden om te tanken. Stel je voor dat je je elektrische auto alleen kon opladen bij de duurste snelladers van bedrijven - en nergens anders!

Met dit in het achterhoofd belandden we in een file en ik was geschokt dat de motor gewoon doorging met het verbranden van die dure benzinedruppels. Zelfs wanneer de auto stilstond of heel weinig bewoog! Met deze voertuigen kan je gemakkelijk last krijgen van ‘cost anxiety’ - het gevoel dat de auto letterlijk je geld aan het verbranden is! Geen mogelijkheid om thuis goedkoop op te laden of regeneratie van benzine in de brandstoftank bij het remmen, klinkt als economische waanzin. Zeker gezien het feit dat alle benzine uit het buitenland moet worden geïmporteerd.

We keerden met de auto terug naar de dealer, ik trok de handrem aan en stapte uit de auto. De benzinemotor bleef gewoon draaien! Blijkbaar moet je handmatig de verbranding van de kostbare vloeistof uitzetten. We wilden de benzinemotor wel eens zien, dus de verkoper opende de motorkap. Het hele voorste gedeelte van de auto zat vol met slangen, koppelingen, vloeistofreservoirs en andere onderdelen; tussen dit alles zat een enorm trillend gietijzeren ding dat blijkbaar het motorblok was. Er was voorin geen enkele ruimte voor bagage! Ondanks zijn enorme omvang, het luide lawaai en de trillingen, leverde de motor nauwelijks 100 PK. De motor was ook zeer warm, waardoor ik me verbrande toen ik het aanraakte. Nochtans was het een warme zomerdag, zodat de motor eigenlijk geen warmte moest leveren om het passagierscompartiment te verwarmen.

We waren ook een beetje bezorgd over wat er zou gebeuren als we een ongeluk kregen met een benzineauto. Het gietijzeren blok dat bijna de volledige motorruimte bezette zat in het midden van de kreukelzone! Waar zou het gaan als we botsten - zou het in onze schoot belanden? De verkoper verzekerde ons ervan dat de motor in een dergelijk geval op de een of andere manier onder de auto werd geduwd. Nochtans hadden we de indruk dat het motorblok aan de voorzijde in de weg lag - de veiligheidsbalken waren eromheen gebouwd, zodat ik hun nut wat in twijfel trok. Het is zo veel gemakkelijker om veilige auto's te bouwen als dat honderd kilo zware ijzerbrok in de voorkant van de auto ontbreekt Bovendien hebben we op het internet honderden foto’s en video’s gezien van brandende benzineauto’s. Blijkbaar is de benzinetank vaak beschadigd bij een ongeval, zodat de brandbare vloeistof lekt en ontbrandt!

Vanaf de motor loopt onder de auto een uitlaatsysteem - een soort schoorsteen voor de uitlaatgassen. Als je kankerverwekkende benzine verbrandt, ontstaan er een hoop schadelijke, giftige gassen. De auto filtert de meest gevaarlijke eruit, maar wat overblijft wordt in de open lucht achter de auto geblazen. Het is nog steeds ongezond om in te ademen – en het ruikt erg slecht! Is het echt toegestaan dat benzineauto’s deze schadelijke gassen in het midden van onze steden uitstoten? Verwar de uitlaatpijpen van benzineauto's niet met brandstofcelauto's! Terwijl voertuigen op waterstof alleen maar waterdamp uitstoten, spuwen benzineauto’s schadelijke gassen en zelfs koolstofdioxide (CO2) uit wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde!

We bedankten de verkoper voor de testrit, schudden onze hoofden en ik gaf de sleutel (ja, zo heet dat) aan hem terug. Hij begreep dat er geen zaken gedaan zouden worden, behalve een halfslachtige poging, probeerde hij ons niet langer te overtuigen.

Op weg naar huis in onze eigen, elektrische, auto keken we met totaal andere ogen naar onze medeweggebruiker - die nog met hun benzineauto’s rondrijden. Maar dat zal snel veranderen!


Dit ludiek artikel is een vertaling van het blogbericht “Test drive of a petrol car” van Tibor Blomhäll (Tesla Club Sweden). Vertaald uit het Engels door Jorim Tielemans.

Origineel hier: http://teslaclubsweden.se/test-drive-of-a-petrol-car/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2017 om 10:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden