Discussie: bitcoin
Los bericht bekijken
Oud 19 december 2013, 15:06   #73
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Nee, je ziet vooral voordelen voor schuldenaren. Onder deflatie neemt je koopkracht toe, waardoor je minder moet presteren om een huis te kopen mits je spaart. Onder inflatie daalt je koopkracht en moet je steeds meer presteren voor hetzelfde. Klinkt inflatie nu nog steeds aanlokkelijk voor een kostwinner?
Ja. Als ik een dak koop voor mijn vrouw en kinderen, wordt mij schuld over de jaren minder zwaar om te dragen.

Citaat:
Sorry, je zin houdt zelfs geen steek. Eender welke hoeveelheid goud (of ander goed, zoals papier) is goed om waarde te representeren zolang het deelbaar is.
Goud is niet oneindig deelbaar.

Citaat:
Bretton-Woods was een prille poging om de Europese en Amerikaanse financiële wereld één te maken om de heropbouw van Europa te bespoedigen. Het akkoord spatte uit elkaar door monetaire inflatie (voor goedkoop krediet) terwijl de wisselkoers tussen goud en de munteenheden van Bretton-Woods vast stond, wat tot overwaardering van de dollar leidde (in het kort: lening waren te goedkoop, er werd gekocht met krediet dat er niet was).

Meerdere keren heeft men de vaste wisselkoers verhoogd. Dat leidde tot onenigheid omdat verschillende verschillende landen verschillende inflatiepercentages hadden en de ene dus meer voordeel had dan de andere bij een wijziging van de wisselkoers. Onder die stress spatte Bretton-Woods uit elkaar.
En het onderliggende probleem is de inertie van goud om de daadwerkelijke economie te volgen.

Met leningen moet men als een goede huisvader omgaan. Dat rommelkredieten een probleem zijn weet ik ook. Maar om een nog groter probleem te introduceren vind ik niet goed. Laten we het probleem oplossen.

Laatst gewijzigd door Effect : 19 december 2013 om 15:07.
Effect is offline   Met citaat antwoorden