Los bericht bekijken
Oud 3 april 2017, 12:30   #89
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Niet beperken alleen tot superrijken. Zelfs kleine winkeliers en handelaars kiezen de kant van hun portemonnee en ook werknemers die daar vast werken. Het valt me trouwens op dat gij nogal veel met de mensen over politiek praat en uw voorkeur kennende is het niet moeilijk iemand in een richting te duwen. Uw taxi chauffeurs gaan de eersten zijn om hun beklag te maken als de red shirts nog eens de stad inpalmen en ze zonder werk vallen.

Mijn enige vraag aan iemand die ik goed ken was hoe de situatie nu is met de nieuwe koning. Die natuurlijk minder geliefd is dan zijn vader. Maar blijkbaar blijkt het leger alles goed in handen te hebben. Wat voor mij en vele Thais toch belangrijker is dan terreurgroepen die de stad komen afbranden, de economie lamleggen en het land in de afgrond storten.
De meeste taxi-chauffeurs spreken slecht Engels, maar willen toch een praatje beginnen. Dit laat geen ruimte voor subtiliteit. Ik vraag dan "Prayuth good or bad?" En je merkt de weerzin voor die figuur al aan hun gezicht, ze verliezen onmiddellijk hun "eeuwige glimlach ". En het cliché antwoord is "Thaksim good, Prayuth vely bad".

Even herinneren dat het de "gelen" waren die met de terreur begonnen zijn, omdat ze de democratisch verkozen regering niet aanvaardden.
Het is algemeen bekend dat de meeste taxi-chauffeurs uit Isan komen, een dichtbevolkte arme streek van Thailand. Bangkok is een bubble, maar zelfs in Bangkok vind je wijken waar mensen genadeloos uitgebuit worden. De elite wil haar monopolie niet verliezen daar komt het op neer. En door Thaksin moesten ze hun werknemers meer betalen, dat vonden ze niet leuk. Plebs moet plebs blijven, geen kuren krijgen. Dat sluit natuurlijk naadloos aan bij uw visie op de menselijke samenleving.

Het conflict in Egypte kun je daarmee niet vergelijken. De grote held van de anti-Morsi demonstranten was Nasser. Nasser heeft alles gedaan voor de ontwikkeling van het gewone volk, en een deel van de elite onteigend. Jammer genoeg hebben z'n opvolgers dat beleid niet voortgezet.
De Egyptenaren die ik sprak waren niet alleen betogers en taxi-chauffeurs. Ook op café, in de basar, en je hebt overal waar je komt Egyptenaren die je uitnodigen om thee te drinken en een spelletje te spelen. Buiten de toeristische gebieden is dat zonder bijbedoelingen.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 april 2017 om 12:36.
tomm is offline