Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2012, 03:21   #38
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Onder een andere naam? Dat zou gezien de recente ontwikkelingen wel heel dom zijn: het vernieuwingsproces dat uitmondde in het 8ste congres in 2008 heeft ervoor gezorgd dat de PVDA sindsdien een alsmaar snellere groei kent. Manifiesta in september was daarvan een eerste bewijs: met 7500 aanwezigen was dat het grootste feest van marxistisch links sinds vele decennia. En nu is er dus de voltreffer met het boek van Peter Mertens: al meer dan 12.000 boeken verkocht in Vlaanderen, overal volle zalen met vaak vele 100-den aanwezigen, de Franse lancering is nog succesvoller: 800 aanwezigen bij de boekvoorstelling in Brussel en op een paar dagen al 3000 boeken verkocht. Meer dan 500 lezers werden intussen lid en Peter Mertens is elke week in de media zodat de naambekendheid van PVDA op enkele maanden enorm is toegenomen. Het zou dus wel heel dom zijn om nu van naam te veranderen terwijl de media nu steeds meer beginnen te stellen dat de PVDA bij de komende verkiezingen wel eens voor dé verrassing zou kunnen zorgen. Bij de sp.a zijn ze er niet gerust in: Bruno weigerde nu al tweemaal om met Mertens in debat te gaan (Humo vroeg dat recent en nu zondag in ed 7de dag wil Bruno ook al niet in debat met Mertens gaan). Steeds meer sp.a-ers en syndicalisten trekken hun conclusie: de PVDA is de linkse partij van de toekomst.
Dat is inderdaad veelbelovend. En zeker voor links in deze tijden. Ik zou trouwens zeer graag eens Bruno zien discussiëren met Mertens. Ik heb enkel het gevoel dat veel mensen wel akkoord gaan met wat PVDA vooropstelt, maar de meesten zien het nog steeds als communistisch (met al haar negatieve connotaties). Ik wil zeker niet pleiten voor een programma dat loze beloftes stelt om voldoende kiezers te bekomen. Het komt er op aan te tonen dat een verenigde linkse partij echt doet wat zij gevraagd wordt door het volk. Zolang men vasthoudt aan transparantie en het zo standvastig mogelijk volgen van de beloften zou dat geen probleem mogen zijn. Dat lijkt me tot nu toe wel het geval bij de PVDA, en het komt er op aan dat te institutionaliseren, en effectief een vereiste te maken. Zoniet loopt de partij het gevaar slachtoffer te worden van wat zij zo veracht, zoals al zoveel gebeurd is in het verleden.
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 25 maart 2012 om 03:30.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden