Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2012, 10:46   #32
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Enige kennis ter zake zou je niet misstaan als het over die brede opleiding gaat. Kinderen van het eeste en tweede middelbaar zijn te jong om al een beroepskeuze te maken. En iemand laten blijven zitten omdat zijn Frans minder goed is, vind ik nogal onzinnig. Die mens heeft misschien andere kwaliteiten. Ik ben zelf ingenieur, een vrij goede ingenieur, maar mijn talenkennis is niet zo goed. Frans was een probleem vak voor mij. Als men echt moedwillig was geweest in het secundair dan had men mij makkelijk kunnen tegenhouden en had ik geen ingenieur kunnen worden. Mij lijkt dat de juiste prioriteiten stellen en een goede opvolging van de studenten leerlingen tot goede resultaten kan leiden.
Citaat:
Een B-attest houdt in dat de leerling wel 'over mag gaan' naar een volgend schooljaar, maar uitgesloten wordt van een (aantal) studierichtingen. Wil de leerling toch (één van) de uitgesloten studierichting(en) volgen, dan moet hij het schooljaar over doen
Het gaat niet over zitten blijven. Maar over de toelating om een bepaalde richting te volgen. Stel dat je werkelijk serieus onvoldoende hebt op Frans, dan kan je in een talenrichting niks gaan doen als je een gebrek hebt aan voldoende basis om in het hogere jaar te kunnen volgen.
Ik begrijp je stelling, maar daarvoor dienen b-attesten nu net: jij zou bv niet in een specifieke talenrichting mogen verder doen. Maar niets houdt je tegen om wetenschapsrichtingen te volgen.
Je weet hoe dat gaat. Ouders denken dat hun kinderen allemaal ingenieur kunnen worden. Je gaat zonder dat b-attest dus een groep kinderen krijgen die op en totaal verkeerde richting terecht komen die helemaal niet aansluit bij hun mogelijkheden en vaardigheden. Met depressie, schoolmoeheid, ontgoocheling, want niet kunnen beantwoorden aan de verwachtingen van de ouders, ten gevolg.

Jij bent ingenieur. Laat dat nu net een van die richtingen zijn waar de diploma's van vandaag niet meer dezelfde lading dekken dan 10/20 jaar geleden. Of heb jij die ervaring niet met net afgestudeerde collega's?

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 juni 2012 om 10:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden