Los bericht bekijken
Oud 17 november 2015, 15:12   #24
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U maakt zich toch geen illusies?
Die verfransing van Brussel is een hard feit dat wij Vlamingen, willens nillens, moeten slikken.
Dat is een uiterst laakbare vorm van defaitisme.
Citaat:
Ik ben er als overtuigd Vlaamsgezinde ook nijdig op, maar wat wil je. Blijkbaar kenden de oorspronkelijke niet-franstalige Brusselaars hun eigen taal, het Nederlands, niet en beheersten zij enkel een Brabants dialect. Dus niet de minste fierheid over een eigen standaardtaal. Frans was daarentegen wel een standaardtaal en bovendien de taal van de machthebbers. De vele Vlaamse bakkers, slagers, kruideniers enz. die in de loop van de 19e en eerste helft 20e eeuw naar Brussel emigreerden kenden dikwijls ook alleen maar "Vloms".
Die situatie was in de rest van Vlaanderen niet anders.
Hét grote verschil is echter de gevoerde taalpolitiek in Brussel met de rest van Vlaanderen. De prille taalwetten die ontstonden ten voordele van het Nederlands werden in Brussel niet toegepast en veelal golden ze zelfs niet eens voor Brussel.

Citaat:
En, geloof me vrij, de afstammelingen van die verfranste Vlamingen zullen nooit willen terugkeren naar het Nederlands. Maak u a.u.b. geen illusies!
Dat is in Brussel momenteel een kleine minderheid. Er zijn er echter die hun kinderen in het NL naar school sturen, dat is al een mooi begin.
Dé grote uitdaging is echter de vreemdelingen die in Brussel aankomen te doen kiezen voor NL ipv F. En dat is een keuze die men sowieso moet maken als men in Brussel leeft. Of men stuurt de kinderen naar de NL school, of de F school. Dé grote uitdaging is de immigranten te rekupereren ipv dat de Francité ze binnenrijft. De stijd met de Francité aangaan om de immigrant, als het ware. En die zijn niet zo afkering ten opzicht van het NL als de Beulemansen.

De meest voor de hand liggende methode daartoe is een massale investering in het NL-onderwijs. In die mate zelfs, dat de meest ideale situatie zou zijn dat de de Vlaamse gemeenschap gewoon het onderwijs overneemt in Brussel. En ja, dat mag gerust wat kosten.
Maar nu verneem ik dat met name Sven Gatz ipv de budgetten te verdubbelen ze vermindert met 5 %.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden