Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2009, 08:33   #24
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De praktijk wijst helaas uit dat indien met "zomaar" over alle onderwerpen bindende referenda organizeert de gevolgen redelijk chaotisch kunnen zijn (ik ga me niet uitputten met voorbeelden, die zijn er genoeg zoek ze zelf maar op). Wat in ieder geval uit den boze is zijn referenda waarbij de ene bevolkingsgroep zich andere rechten gaat toekennen boven een andere bevolkingsgroep, waarbij groepen gemeenten of landstreken éénzijdig hun "onafhankelijkheid" uitroepen en dies meer.

Nu toch een voorbeeld :

stel je een referendum voor waarbij de Israëliërs zich tegen of voor hun illegale nederzetttingen in het toekomstige Palestina kunnen uitspreken ?
Het gaat er niet om dat over alle onderwerpen bindende referenda mogelijk zijn. Het hangt ervan af hoe je de vraag leest. Een interpretatie kan zijn dat er onderwerpen bestaan waarover een bindend referendum mogelijk is. Daar zou ik voor zijn.
Of je daarmee een 'ware' democratie krijgt? Ik weet niet wat een 'ware' democratie is. Er zijn democratieën en democratieën. Sommige functioneren beter dan andere. Uit de goede voorbeelden valt lering te trekken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden