Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2017, 23:54   #6917
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.898
Standaard

Zwitser

Citaat:
Dat is vooral omdat Duitsland in vergelijking met de rest van Europa eigenlijk veel te weinig in het spoor investeert.
Het gevolg is dat je daar ook best fors betaalt. Berlin Hannover (vergelijkbaar met jouw benchmark, Oostende - Arlon) kost 72,- eur, en dat de kwaliteit van de dienstverlening er jaar op jaar op achteruit gaat.
In Duitsland worden overigens wel steeds meer lijnen door private bedrijven uitgebaat, en daar zie je vaak behoorlijke vooruitgang.
DB baadt meer dan 90% van de lijnen uit. Die "Spielerei" met privatisering is, net als in Nederland, nooit meer dan iets in de marge geweest, letterlijk en figuurlijk.


Citaat:
Waar ik dan over debateer is ook niet de vraag welke spoorwegen de beste (of goedkoopste) zijn, maar of de zin en onzin van nationaliseren of privatiseren.
idd, Het Britse systeem overtuigt mij alleszins niet van de zin om te privatiseren. En niet alleen mij. Dat de meerderheid van de Britten terug wil nationaliseren, kunt U dan wel als onbelangrijk beschouwen, het toont duidelijk aan dat de privatisering, om het zacht uit te drukken, geen onverdeeld succes was.


Citaat:
En ik vindt 50% duurder niet zo een probleem. Ik verwacht niet dat anderen mijn consumptie subsidiëren.
Het is meer dan 50%, en het Britse systeem wordt net meer gesubsidieerd dan staats maatschappijen als in Frankrijk, Duitsland, etc.
Het lijkt mij dat U hier een bepaalde agenda te verdedigen hebt. Er zijn inderdaad groepen die graag grote winst willen maken op kap van de maatschappij zoals in het VK.


Citaat:
Maar een pendelaar koopt geen kaartje, die heeft een abonnement. En de prijs van dat abonnement wordt in het geval van Londen door de overheid bepaald, niet door de spoorwegmaatschappij.
Dat is in BelgiË net zo. Jammer genoeg heb ik daar geen gegevens van, en U ook niet.



Citaat:
Voor die prijs heb je dan wel een trein elke 20 minuten die het in 2 uur doet. Dat heb je op Oostende - Arlon niet. Daar heb je een enkele trein per uur, en die doet er meer dan 4 uur over.
Oostende en Arlon zijn kleine stadjes. Dit is de enige afstand meer dan 300 km. die bestaat in België omdat het een klein land is.
Londen en Manchester zijn grote steden, dus uiteraard is de verbinding beter en frequenter. Je kunt dus beter met Frankrijk of Duitsland vergelijken. Ook niet goedkoop vergeleken met België, maar niet zo absurd duur als het VK.
Wat mij betreft zijn alle netten in Noord-West-Europa ok. Ik betaal niets omdat ik FIP ben. (spoor mensen kennen dat). Maar ik zie eerlijk gezegd geen grote verschillen. Alleen de prijzen in het VK zijn substantieel hoger.




Citaat:
En dat is een belangrijk verschil. Moest je voor Oostende - Arlon ook 100 euro vragen dan deed niemand dat met de trein. We zien echter in het VK dat de treinen van Londen naar Manchester goed gebruikt worden. En dat is te begrijpen. Met de auto kost een dergelijke afstand zo een 150,- euro, en je doet er al rap 3 uur over. Als je dat met de trein sneller kan, aan een lager kost, dan is de trein behoorlijk concurrentieel...
150 euro voor 300 km. met de auto? Ik wist dat met de auto rijden duurder was in het VK, maar dat het zo extreem was...



Citaat:
Voor mensen zoals jij die er geen probleem mee hebben om 4 1/2 uur onderweg te zijn voor 300 km is er natuurlijk ook nog altijd de bus. Met megabus kan je bijvoorbeeld in 4 uur van London naar Manchester voor 12,- pond. Ook bij onmiddelijk vertrek. Moest een bedrijf als megabus in België mogen opereren dan kon de NMBS op een hoop lijnen de zaak dichtdoen...
Ik ken dit niet en ook geen tijd om dit nu op te zoeken, maar rijdt die bus elk uur, altijd voor 12 pound, en vanaf een goed te bereiken vertrekpunt?
Daar heb ik m'n twijfels bij.
Tussen Brussel en Parijs heb je ook eurolines en dergelijke. Kost ook niet veel, maar je zit tussen marginalen, wordt ergens in het hol van pluto afgezet, en doet er dus veel langer over.
Londen Manchester kun je vergelijken met Brussel Parijs qua afstand. Maximum tarief is 100 euro (internationale hogesnelheidstrein, doet er 1 u 10 minuten over) maar je kunt ook voor 20 euro rijden daar moet je geen maand op voorhand voor boeken.




Citaat:
Network rail is al van de overheid. Ik zie dus niet in hoe nationalisering van de TOCs hier iets zou veranderen.
Het was geprivatiseerd, maar daar is men vlug van terug gekomen. Dus Blair is een communist volgens U?

Citaat:
En bij deze heb jij dus nu officieel toegegeven dat Network Rail een groot deel van het probleem is. Je kan dus ophouden met mij er van te beschuldigen dat ik de zaak maar aan het schoonpraten ben als ik hier op wijs.
Het probleem kent vele facetten. Feit is dat het Britse systeem GEEN voorbeeld voor België of andere landen is.



Citaat:
Dat is een interessante (en bruikbare) studie, maar zoals bij elke poging om een complex fenomeen in een cijfer te vatten hangt veel af van de factoren die je in beschouwing neemt, en het gewicht dat je er aan toekent. De onderzoekers geven het zelf toe dat de studie grotere landen bevoordeelt, en rijkere landen benadeelt. Dat Zwitserland er toch als nr.1 uitkomst is opmerkelijk
Feit is dat het Britse systeem er niet uitkomt als grote voorbeeld. En dat is dan nog ZONDER de kosten gerekend...
tomm is offline   Met citaat antwoorden