Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2017, 13:53   #6915
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Britse spoor is 40% duurder voor de belastingbetaler dan de Duitse, etc. spoorwegen die in staatshanden zijn.
Dat is vooral omdat Duitsland in vergelijking met de rest van Europa eigenlijk veel te weinig in het spoor investeert.
Het gevolg is dat je daar ook best fors betaalt. Berlin Hannover (vergelijkbaar met jouw benchmark, Oostende - Arlon) kost 72,- eur, en dat de kwaliteit van de dienstverlening er jaar op jaar op achteruit gaat.
In Duitsland worden overigens wel steeds meer lijnen door private bedrijven uitgebaat, en daar zie je vaak behoorlijke vooruitgang.

Citaat:
Je bent trouwens de enige die dit beweert. Uw "medestanders" zoals Zwitser geven toe dat het Britse spoor (veel) duurder is, maar ze vergoelijken dat door te wijzen op de sterke vakbonden, de inefficiëntie, de oude infrastructuur, en de zogezegd veel betere dienstverlening.
Waar ik dan over debateer is ook niet de vraag welke spoorwegen de beste (of goedkoopste) zijn, maar of de zin en onzin van nationaliseren of privatiseren.

En ik vindt 50% duurder niet zo een probleem. Ik verwacht niet dat anderen mijn consumptie subsidiëren.

Citaat:
Ja, maar vanaf 4.45 (de meeste pendelaars kunnen nooit om 4 u is het station zijn) betaal je wel degelijk 102 pound. Overigens 44 (53 euro of zo) pound voor enkel tweede klas is nu ook niet bepaald goedkoop he...
Maar een pendelaar koopt geen kaartje, die heeft een abonnement. En de prijs van dat abonnement wordt in het geval van Londen door de overheid bepaald, niet door de spoorwegmaatschappij.

Citaat:
Ik heb gezegd, "vergelijkbaar".
Oostende Arlon dat is 300 km. Ik durf niet eens te raden hoeveel je in het VK betaalt voor 300 km.Wel dat is vergelijkbaar met London Manchester.
Wel, het goedkoopste tarief is 83 £ (zo'n 100 euro) als je vandaag wil vertrekken. Vanaf 15 u wordt het 142 £ (zon 170 euro) enkel tweede klas, in de spits wordt het 169 £ (een goede 200 euro), enkel tweede klas.
Voor die prijs heb je dan wel een trein elke 20 minuten die het in 2 uur doet. Dat heb je op Oostende - Arlon niet. Daar heb je een enkele trein per uur, en die doet er meer dan 4 uur over.

En dat is een belangrijk verschil. Moest je voor Oostende - Arlon ook 100 euro vragen dan deed niemand dat met de trein. We zien echter in het VK dat de treinen van Londen naar Manchester goed gebruikt worden. En dat is te begrijpen. Met de auto kost een dergelijke afstand zo een 150,- euro, en je doet er al rap 3 uur over. Als je dat met de trein sneller kan, aan een lager kost, dan is de trein behoorlijk concurrentieel...

Voor mensen zoals jij die er geen probleem mee hebben om 4 1/2 uur onderweg te zijn voor 300 km is er natuurlijk ook nog altijd de bus. Met megabus kan je bijvoorbeeld in 4 uur van London naar Manchester voor 12,- pond. Ook bij onmiddelijk vertrek. Moest een bedrijf als megabus in België mogen opereren dan kon de NMBS op een hoop lijnen de zaak dichtdoen...


Citaat:

https://www.theguardian.com/world/20...pensive-europe

(the guardian is een van de meest gerespecteerde Britse kwaliteitskranten)
En wat lees ik in jou

Wat lees ik overigens in jouw link:

"Network Rail up to 40% less efficient in maintaining railway tracks and stations than European rivals, says regulator ".

Het hele artikel gaat enkel maar over hoe de kosten vij de infrastructuur beheerder veel hoger zijn dan op het continent:

"The cost of construction, civil engineering and labour rates is more expensive than in Europe. Whether it is building a bridge, a railway or a house, it is more expensive in the UK than elsewhere."

Network rail is al van de overheid. Ik zie dus niet in hoe nationalisering van de TOCs hier iets zou veranderen.

En bij deze heb jij dus nu officieel toegegeven dat Network Rail een groot deel van het probleem is. Je kan dus ophouden met mij er van te beschuldigen dat ik de zaak maar aan het schoonpraten ben als ik hier op wijs.

Citaat:
Deze studie uit 2017 vergelijkt de prestaties van de spoorwegen in Europa. Enkel gebaseerd op "quality, intensity and safety". Dus zonder de prijs voor reizigers of passagiers in beschouwing te nemen.
Dan zou je denken dat de Britten het goed doen, want ze betalen veel meer, maar zelfs dat niet.
Het VK staat iets voor België, maar ver na Denemarken, Zwitserland, Finland, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. https://www.bcg.com/publications/201...nce-index.aspx
Dat is een interessante (en bruikbare) studie, maar zoals bij elke poging om een complex fenomeen in een cijfer te vatten hangt veel af van de factoren die je in beschouwing neemt, en het gewicht dat je er aan toekent. De onderzoekers geven het zelf toe dat de studie grotere landen bevoordeelt, en rijkere landen benadeelt. Dat Zwitserland er toch als nr.1 uitkomst is opmerkelijk

Wat mist in de studie is de mening van de reizigers zelf. Maar daar heb je de eurobarometer voor:
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/...fl_382a_en.pdf

De Britse spoorwegen komen hier best goed uit.

En in feite bevestigt dit allemaal wat ik hier al heel de tijd zit te betogen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden