Discussie: Negationismewet
Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2017, 12:02   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als we al wetten moeten maken omdat mensen zich beledigd zouden kunnen voelen, tja, dan zijn we wel heel ver van huis.

U geeft kritiek op de islam. Wel, dat kan door moslims beschouwd worden als "nutteloos pijn ondervinden". Laten we dus maar een wet maken die het strafbaar maakt zich negatief uit te laten over de islam.
Je probeert mij maar wat belachelijk te maken, met je overdrijving.

In mijn ene post heb ik niet de pretentie om de gehele problematiek te schetsen in al zijn details en nuances.

De basisidee blijft natuurlijk de vrije meningsuiting.
Uitzonderingen daarop moeten uitzonderlijk blijven.
Kritiek geven op een godsdienst is niet uitzonderlijk genoeg.

Familieleden van overleden of overlevenden van de holocaust moeten niet gepest worden. Daarom: terechte beslissing van het parlement.

Binnen tien jaar zijn alle directe familieleden van de slachtoffers van de holocaust ook overleden wegens ouderdom. Dan mag de wet terug geschroefd worden.

Dat is mijn genuanceerde mening.

(en verder is gewone belediging eventueel strafbaar, maar ik ken de modaliteiten niet. Wellicht is de bewijsvoering nogal moeilijk. In ieder geval herinner ik me dat pakweg een maand geleden, de ex-directeur van het schoolke in Ronse, verwezen werd door de raadkamer, naar de correctionele rechtbank, wegens belediging van twee nva-gemeenteraadsleden, die daarvoor klacht hadden ingediend.
Terecht vind ik. Als Pier of Pol mij een racist of nazi noemt, zij kunnen mijn kloten kussen; maar als een schooldirecteur mij zo noemt, dan voel ik mij beledigd.)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline