Los bericht bekijken
Oud 24 juni 2017, 19:07   #39
Waterglas
Partijlid
 
Waterglas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2016
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gij beweert zomaar gratuit dat ik dat zou weten ????
Wie denkt ge wel dat gij zijt ?

Want ik weet het wel, maar niet wat gij in mijn schoenen wilt schuiven.
Ik bedoelde het algemene "men weet". De taalunie raadt aan om "men" (gebruikt om vaag, in het algemeen te verwijzen naar personen) te vervangen door het minder formele "je" (of "ze", afhankelijk van de context). Blijkbaar hebben ze er niet aan gedacht dat sommigen "je" letterlijk zouden interpreteren.
Citaat:
Bij het instellen van een burkaverbod heeft men
a) willen vermijden dat de een of de andere snuggere advocaat zou leuteren over het feit dat het geen burka betrof, maar een ander soort religieuze kledij ... bla bla ...
b) willen strafbaar maken wat de mensen bezorgd maakt: gezichten bedekken maken je nog anoniemer als je een misdrijf pleegt, vb. diefstal in een warenhuis met 20 camera's die dan tot niets dienen, of vb. venten die zich onder een burka vermommen om aan politiecontrole te ontsnappen.

Men gaat dus helemaal niet te ver, dan hetgeen na vele gedachtenwisselingen beschouwd wordt als wat strikt nodig is om te ontraden.
Men wilde de boerka verbieden, maar een wet die enkel de boerka verbiedt zou ongrondwettelijk zijn, daarom werd het een verbod op gezichtsbedekkende kledij.
Citaat:
Voor de rest denk ik dat die federale procureur geen oen is. Als hij wat voorstelt, dan zal dat wel gebaseerd zijn op zijn diverse dossiers, en getoetst aan zijn kennis en ervaring.

.
Een idee is nog geen wetsvoorstel.
De resolutie van het EP (feb 2017) geeft aan welke richting het zal uitgaan:
Citaat:
Receiving training for terrorism includes obtaining knowledge, documentation or practical skills. Self-study, including through the internet or consulting other teaching material, should also be considered to be receiving training for terrorism when resulting from active conduct and done with the intent to commit or contribute to the commission of a terrorist offence. In the context of all of the specific circumstances of the case, this intention can for instance be inferred from the type of materials and the frequency of reference. Thus, downloading a manual to make explosives for the purpose of committing a terrorist offence could be considered to be receiving training for terrorism. By contrast, merely visiting websites or collecting materials for legitimate purposes, such as academic or research purposes, is not considered to be receiving training for terrorism under this Directive.
http://www.europarl.europa.eu/sides/...DOC+XML+V0//EN

Wie veel info over explosieven opzoekt wordt dus verondersteld een terreurdaad voor te bereiden, tenzij het verband houdt met z'n studies of beroep. Er staat wel bij "In the context of all of the specific circumstances of the case", maar het is de vraag of dat in de wet zal opgenomen worden (in GB bvb is bezit van zulke informatie reeds voldoende voor een veroordeling, ongeacht de context)
Waterglas is offline