Los bericht bekijken
Oud 14 oktober 2009, 19:25   #1
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard Een Nederlandse journalist getuigt: Vlaanderen en Nederland gaan niet samen.

Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:

Citaat:
Ik denk ook dat het weinig kans van slagen heeft. Toen ik naar Antwerpen verhuisde, had ik in mijn achterhoofd nog wel het idee dat het mogelijk zou moeten zijn mijn Nederlandse herkomst en Antwerpse vestiging op de een of andere manier te kunnen combineren in mijn freelance werk door bijvoorbeeld de culturele uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen nader te belichten. Daar ben ik nu inmiddels wel van teruggekomen. Die uitwisseling is er wel, maar beide zijden blijven hun eigen manier van denken en doen houden. Van een kruisbestuiving over en weer is geen sprake.

Ja, ook in Vlaanderen spreekt men Nederlands. Maar, net zo goed als dat een Hagenees moeite heeft een Groninger te verstaan die in dialect praat en andersom geldt ook voor Vlaanderen dat het een dialectisch allegaartje is dat hier wordt gesproken. Heb al eens op het West-Vlaams gewezen. Ook het Antwerps is zo´n fijn dialect. Praat iemand plat Antwerps, versta ik na bijna 15 maanden permanent verblijf en veel meer jaren occasioneel bezoek aan de stad er nog steeds geen pepernoot van.

Nederlanders komen massaal op bezoek in Antwerpen. Leuke stad. Gezellig, leuk uitgaan, winkelen, veel musea etc. Daarvoor is Antwerpen inderdaad the place to be. Wat als Antwerpen nu ineens een Nederlandse stad wordt? Concurrentie voor Rotterdam en niet zo weinig ook. Eén land met twee megagrote havensteden, dat kan nooit goed gaan. Eentje zal er onder gaan lijden en in belangrijkheid afnemen en ten slotte wellicht kopje onder gaan. In marketingtermen heet het dan dat er kannibalisatie optreedt.

Willen Nederlanders wel met Vlamingen samenwerken en omgekeerd? Geef toe dat mijn huidige werkplek niet helemaal als hét schoolvoorbeeld kan dienen, omdat ik niet weet hoe het er elders in het Vlaamse bedrijfsleven aan toe gaat, maar de manier van leidinggeven verschilt nogal met die van het Nederlandse no-nonsense en geen overbodige regeltjes beleid.

Nee, Vlaanderen en Nederland moeten twee aparte gebieden blijven. Waar mogelijk is een uitwisseling op vele terreinen altijd goed, maar maak Vlaanderen geen onderdeel van Nederland. Dat wordt voor beide partijen een huwelijk met fikse ruzies en vele misverstanden. Vlamingen en Nederlanders verschillen daarvoor veel te veel van elkaar. Eigenlijk, is dat ook juist weer de reden dat Nederlanders een warm hart hebben voor Vlamingen.
Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2009 om 19:32.
system is offline   Met citaat antwoorden