Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2004, 14:37   #24
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
...
Volgens de Kieswet kan de verkiezing van het Europees Parlement alleen op een donderdag plaatsvinden, net zoals de verkiezingen voor gemeenteraad, provinciale Staten en Tweede Kamer alleen op dinsdag t/m vrijdag (standaard op woensdag) mogelijk zijn. Dit heeft inderdaad een religieuze achtergrond: om geen van de geloofsgemeenschappen voor het hoofd te stoten zijn zaterdag (joden, zevendedagsadventisten) en zondag (protestanten, katholieken) uitgesloten, net als alle religieuze feestdagen. In 2003 werden de Provinciale Statenverkiezingen een week verschoven vanwege Carnaval en vervolgens van de gebruikelijke woensdag naar de dinsdag verplaatst vanwege de Biddag voor gewas en arbeid op die woensdag. Het lijkt me waardevol om dat systeem te behouden.

Ik ben er zelf voorstander van om in heel Europa een vrije dag te geven voor de verkiezingen, i.p.v. de verkiezingen verplicht op zondag te laten vallen.
En gaat de Nederlandse overheid zich ook inzetten om al die verschillende dagen in vakantiedagen om te zetten voor de desbetreffende gelovigen?
Ik vind zondag (of eventueel zaterdag) een goeie dag, vermits de meerderheid van de bevolking dan vrij heeft. Een extra vrije dag geven om te gaan stemmen lijkt me onzin, die de economie geld kost (tenzij je een andere dag inlevert, wat dan weer voor discussie zal zorgen).
Ook voor studenten die naar huis moeten om te stemmen lijkt het weekend beter aangewezen dan een dag midden in de week waarop misschien verplichte colleges worden gegeven.
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden