Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2004, 19:23   #26
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
En gaat de Nederlandse overheid zich ook inzetten om al die verschillende dagen in vakantiedagen om te zetten voor de desbetreffende gelovigen?
Dan zou het wel erg aantrekkelijk worden om gelovig te zijn. Maar nee, daar wordt geen rekening mee gehouden. Iedere werknemer heeft zelf een bepaald aantal dagen per jaar vrij op te nemen (als vrije dag), dus gelovigen kunnen er evt. zelf voor kiezen om daar religieuze feestdagen voor te kiezen. De overheid zal ook niet vragen aan mensen welke godsdienst zij aanhangen, aangezien dat een privézaak is.
Citaat:
Ik vind zondag (of eventueel zaterdag) een goeie dag, vermits de meerderheid van de bevolking dan vrij heeft. Een extra vrije dag geven om te gaan stemmen lijkt me onzin, die de economie geld kost (tenzij je een andere dag inlevert, wat dan weer voor discussie zal zorgen).
Nederland heeft het laagste aantal feestdagen in heel Europa, dus een dag kan er echt wel bij. Men zou er ook voor kunnen kiezen om de verkiezingen op een bestaande feestdag te laten vallen, bijv. 5 mei: Bevrijdingsdag. Voor de Europese verkiezingen kan een Europawijde vrije dag worden ingesteld.
Citaat:
Ook voor studenten die naar huis moeten om te stemmen lijkt het weekend beter aangewezen dan een dag midden in de week waarop misschien verplichte colleges worden gegeven.
Ik weet niet hoe de regelingen in België zijn, maar in Nederland kun je heel eenvoudig iemand (bijv. je ouders of vrienden) machtigen om voor jou te stemmen. Je hoeft daarvoor alleen op de achterkant van de oproepingskaart de naam van de gemachtigde en je handtekening te zetten. De gemachtigde moet dan wel jouw stem tegelijk met die van zichzelf uitbrengen. Een andere mogelijkheid is om je oproepingskaart op het gemeentehuis om te laten zetten in een kiezerspas, waarmee je in heel Nederland kunt stemmen. Dit geldt uiteraard alleen voor de Tweede-Kamerverkiezingen en de Europese verkiezingen. Er wordt vaak gebruik van gemaakt door vakantiegangers. Zo zie je bij de TK-verkiezingen in mei altijd opkomsten op de Waddeneilanden van boven de 100%.

Tot slot zijn er nog twee verschillen met België: in Nederland is er geen opkomstplicht, je móet dus niet komen, en studenten die staan ingeschreven in hun studiestad (als ze een legale kamer hebben dus) stemmen ook in die stad en niet in de gemeente waar hun ouders wonen. Kotstudenten (wat een bizar woord trouwens, ik las de eerste keer kotsstudenten ) in België moeten geloof ik altijd naar de gemeente van hun ouders om te stemmen, wat inderdaad een bezwaar is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden