Los bericht bekijken
Oud 27 april 2017, 12:59   #12
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
volledig mee ben ik niet, ik veronderstel dat ondertussen bijna niemand nog volledig mee is in de bevoegdheidsverdeling tussen RVA en VDAB. Feit is wel dat ze beiden nog bestaan en dus beiden nog een rol hebben.

Als ik het goed begrepen heb, zijn vooral de federale facilitatoren van de RVA naar VDAB gegaan. Dat waren mensen die in feite ook bemiddelden maar ook konden sanctioneren en daarom nog bij de RVA zaten. Die zijn nu allemaal naar VDAB overgegaan samen met nog wat mensen die taken deden ivm opvolging.

VDAB kan dus controleren en sanctioneren maar blijkbaar zit er nog steeds wetgeving op federaal vlak. BV dat een werkloze nu dan wel of niet recht heeft op een werkloosheidsvergoeding, zit nog bij de RVA.

Kortom, een kat vind er haar jongeren niet meer in....
Tot vóór de zesde staatshervorming was de bevoegdheidsverdeling als volgt:

- De RVA controleerde en sanctioneerde de werklozen en betaalde de werkloosheidsuitkeringen, uiteraard middels het Belgisch arbeidsrecht vastgelegd normatief kader. De federale overheid was ook bevoegd voor de vrijstellingen van beschikbaarheid in geval van studiehervatting of van een beroepsopleiding.

- De VDAB was bevoegd voor de arbeidsbemiddeling.

Na de zesde staatshervorming verschoven de bevoegdheden als volgt:

- De uitvoering van de controle- en sanctioneringsbevoegdheid verschoof naar de gewesten (VDAB), weliswaar binnen het door het Belgisch arbeidsrecht vastgelegd normatief kader, behalve de uitbetalingen van de werkloosheidsuitkerungen. De gewesten werden ook bevoegd voor de vrijstellingen van beschikbaarheid in geval van studiehervatting of van een beroepsopleiding (weliswaar moet de federale staat eensluidend advies geven voor wie in aanmerking komt..

- De VDAB bleef bevoegd voor de arbeidsbemiddeling.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden