Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2017, 19:21   #51
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Tja, de waarom vraag is natuurlijk een idiote vraag. Men zou evengoed kunnen vragen waarom bestaat Mars, waarom bestaan de Alpen, waarom is pi 3,1415...., waarom bestaat er überhaupt iets?

Maar neen, deze vragen hoor is zelden. Men gaat voor dergelijk zaken nogal vlug terug grijpen naar vragen zoals: Hoe is Mars ontstaan, hoe zijn de Alpen ontstaan, ... En voor pi stelt men zelfs die vraag niet, het is er gewoon altijd geweest en zal er altijd zijn.

Maar voor onze aanwezigheid moet er toch absoluut een waarom vraag gesteld worden.
Die andere vragen kwamen ook aan de orde. Met als mogelijk antwoord het determinisme. Wetenschappers zouden ook antwoord hebben gegeven op de vraag waarom het universum bestaat. 'Dat is toevallig zo, het had ook niet kunnen bestaan'. Dat lijkt mij eerder een filosofisch antwoord. Overigens vind ik de vraag waarom bestaan wij niet zo gek. Wij zien oorzaak en gevolg en zijn in staat naar het waarom te vragen en dan begin je niet met de vraag waarom mars bestaat maar je begint met jezelf. Kinderen en jongeren vragen dit vaak ook en dan is hun antwoord soms dat hun bestaan 'de schuld is' van de ouders. Mensen met een depressie vragen zich ook af waarom besta ik eigenlijk. Of liever ze zien geen zin in hun bestaan. Het leven is een toneelspel waar ze geen zin in hebben.

En zoals je ziet in de info van het programma willen ook ongelovigen dat hun leven zin heeft of een doel. Een verschil met gelovigen zou kunnen zijn dat die een hoger doel wensen voor hun hele bestaan en hun eeuwige bestaan, terwijl ongelovigen vaak tevreden zijn met persoonlijke doelen die behoren bij de drie levensfasen.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden