Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2003, 07:39   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik vind dat volksreferendums alleen een sterk adviserende functie mogen hebben, zeker nooit bindend...
Dan hebben referenda geen zin, en zijn ze tijd en geldverspilling.
Vind jij dan niet dat de uiteindelijke souvereiniteit bij het volk zelf moet liggen?
De vertegenwoordigers zijn er om onze wensen te volbrengen, niet om eigengereid en autoritair slechts dat te realiseren wat hen goeddunkt.
Wanneer je dat niet onderschrijft, dan zou ik maar oppassen om jezelf als democraat te kwalificeren...........
Het heeft ook als gevolg dat, als een partij die aan de macht is, de mening van het volk gewoon naast zich neerlegt, dat die partij dan aan gezichtsverlies lijdt voor de ogen van de kiezer, dus of zoiets zinloos is...!? Wat vinden jullie bijvoorbeeld van het migrantenstemrecht dat de SP.A wil invoeren ? Hoeveel procent van de bevolking zou daar mee instemmen ?
Ik vind de gewone reguliere verkiezingen de beste referenda, en ze zijn op een bepaalde manier ook bindend, kijk maar naar de afstraffing van Agalev.

Die zucht naar referenda komt m.i. vooral vanuit het Blok dat maar wat graag hun eigen pijnpunten naar voren wil schuiven. Niet met de bedoeling oplossingen te bieden maar het regime te destabiliseren. Ik noem maar een paar voorbeelden: de monarchie, rep. vlaanderen, vreemdelingen buiten, islam verbieden enz...

Ik verkies eerder het debat in de kamer dan dat God en kleinpiereke zich er mee gaat bemoeien, anders wordt het gewoon onbestuurbaar. De federale constructie met haar zes regeringen is er een om de vrede te bewaren. Ook geldverslindend maar anders was het al lang burgeroorlog moest dat er niet zijn.

Referenda die niet bindend zijn, zijn zoals superstaaf zegt: zinloos en geldverspillend. En persoonlijk zie ik geen enkel hot item op dit ogenblik, die dergeljk BROV zou kunnen verrechtvaardigen, maar ja, da's een persoonlijke gevoeligheid.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden