Discussie: De grote 9/11 topic
Los bericht bekijken
Oud 27 september 2017, 15:29   #25640
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Eigenlijk brengt u niets nieuws aan. De analogie met de stoel diende om het punt van instorting duidelijk te maken, niet de instorting zelf.
Een poot van de stoel was beschadigd, was verzwakt, verzwakte verder door de branden, en begaf het uiteindelijk. De trigger voor het instortingsproces. Het is eerder omgekeerd: het zou een wonder geweest zijn dat er nog 20-40 verdiepingen zouden hebben blijven staan. De bouwelementen waren daarvoor te klein, nergens konden onderdelen nog een geheel behouden dat "structuur" noemt, en daardoor een veelvoud van de sterkte van hun individuele onderdelen bezitten.
Moest je bvb 10 krukjes op elkaar zetten, en je geeft de bovenste een stamp, dan zullen die krukjes vallen, maar weinig beschadigd zijn nadat ze vielen.
Dat is omdat elk krukje een structuur bezit die behouden blijft wegens sterk genoeg om een veelvoud van zichzelf te dragen en ook omdat ze niet verbonden zijn.
Wel, de WTC torens waren vierkanten stalen pijlers die uit segmenten van gelaste staalplaten bestonden. Verbonden onderling en met vloeren enz.
Wel, zoiets scheurt zichzelf kapot door hefboomeffecten.
Al eens een sloop met sloopbal gezien van een gebouw van staal en beton?
Je moet eens letten op de strategie van de machinist van de kraan.
Hij slaat gaten van boven naar beneden, verticaal boven elkaar.
Dan schuift ie een paar meter op opzij, en weer een "kolom" gaten.
En zo verder. Het gebouw ziet er dan een beetje uit als een raamwerk.
En dan begint hij aan de kolommen gebouw "tussen" de gatenkolommen.
Wel, dat gaat haast vanzelf. In plaats van de bal telkens een meter lager te mikken, mikt hij 5 meter lager, en laat het gewicht van dat hoge fragment het meeste werk doen. Een hefboom van 5 meter die op een scharnierpunt wringt, en dat scharnierpunt breekt. En zo systematisch verder.
Wel, die WTC gebouwen waren een erg vergelijkbaar raamwerk. Het had alleen zwaartekracht en moment nodig, van telkens een stuk staalkolom. Je ziet zelfs hele stukken van zulk "raamwerk" vallen. Gezamelijk afgebroken. Zoveel hefboomkracht stond erop. Dat is wat torsie doet: wringen. Zoals je een natte handdoek uitwringt: draaien en duwen, draaien en duwen. Zoveel kracht dat het water uit de porien wordt geperst. De gelaste staalplaten kolommen werden gewoon verder verwrongen tot beneden.
Goede uitleg, al blijf ik (en enkele duizenden architecten/ingenieurs) het straf vinden dat er op die dag 3 flatgebouwen tot op hun gelijkvloers zijn ingestort, maar soit.
Nu rest me nog 1 obstakel, mbt het Pentagon, nl:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dan de 85 bewakingscamera’s op en rond het Pentagon - waarvan er welgeteld ééntje wat blurry beelden laat zien - is ook te gek om los te lopen, maar daar deel ik graag je mening over de ‘9 kansen op 10 dan nog bijeen geknutseld door allerhande luitjes met motieven’…
Wie dié luitjes dan wel mogen zijn en welke motieven ze hebben – om de beelden van die 84 andere camera’s aan het best beveiligde gebouw ter wereld dan niét vrij te geven - , daar hebben we dan slechts het raden naar, alhoewel ik me daar wel iets kan bij voorstellen…
Dat er enkele buiten werking zijn, in reparatie of vuile lenzen hebben, dat wil ik nog aannemen, maar de onduidelijke beelden die we te zien kregen, waren dan nog afkomstig van een benzinestation in de straat.
Kortom, 85 veiligheidscamera’s and nothing to see…
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden