Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2004, 11:09   #18
headinajar
Banneling
 
 
headinajar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Berichten: 1.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astenblieft mensen
Bijvoorbeeld mbt het gedoogbeleid. In Nederland is het gebruik van softdrugs (wiet en hasje) legaal. Dat is vrij uniek. Mensen gebruiken drugs, of het ze verbied of niet.
Het wordt overal gebruikt: wiet, hasje tot de extreme harddrugs, of je het nu verbiedt of niet.
In vraag mij alleen af, als je het gaat verbieden, of het dan niet juist iets is wat in de 'stiekeme' sfeer terechtkomt, en daardoor extra aanlokkelijk.
Dat het extra aanlokkelijk is, vind ik niet echt het argument. Maar er zullen zowiezo mensen drugs gebruiken of je het nu verbiedt of niet. In het geval van vernietigende hard-drugs zoals Crack en heroïne of chemische troep als XTC en LSD ben ik het volledig eens dat deze verboden zijn.
Canabis daarentegen is een zeer natuurlijk product zoals tabak. Het is uiteraard niet gezond (het roken van tabak trouwens ook niet), maar als we het legaliseren kunnen we het tenminste regulariseren. Op deze manier kunnen we het ook uit het illegale milieu halen en er meer controle over hebben.
We kunnen op het gebruik een minimum leeftijd plaatsen, een maximum toegelaten hoeveelheid die je maar mag op zak hebben en verbod op gebruik in publieke plaatsen. Het VB wil soms het legaliseren van Canabis afschilderen als een reclamecampagne voor drugsgebruik, maar een duidelijk standpunt en duidelijke wetten hierover vind ik toch een veel beter alternatief dan de "door de vingers zien"-methode van de ene politieagent tegenover de ander.
Ik dacht dat dit eerder een standpunt is van Groen! of vergis ik mij nu?
headinajar is offline