Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2017, 16:55   #6920
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Daar heb ik geen gegevens van. Zou me verwonderen, als je ziet hoe groot de verschillen zijn. In het VK heb je ook sociale tarieven, maar zoveel als België?
De beste manier om het "gemiddelde tarief" te berekenen is om gewoon de totale opbrengst van de verkoop te delen door het aantal passagierskm. Daar kom je dan op een bedrag dat (en dat heb ik hier al eens aangehaald) de Britse spoorwegen ongeveer 50% duurder maakt.
De meeste mensen maken gebruik van saver tickets, waar je geen kortingskaart voor nodig hebt. En er zijn kortingskaarten die je kan kopen.
https://www.railcard.co.uk/
(Waar kan ik in België een kortingskaart kopen? Dat kan in zowat elk land in Europa...)



Citaat:

infrabel vraagt inderdaad ontzettend veel aan NMBS, dat wordt zelden meegeteld in het totale kostenplaatje. (hoewel de inkomsten van infrabel dus ook naar de staat gaan)
In het VK vraagt men dan net heel weinig. Het omgekeerde zou het geprivatiseerde model volledig doen ontploffen.
Maar het is een beter model. Je kan beter de kosten voor de infra laag houden (en de infra direct subsidiëren), zodat de kost per trein lager is, en de operatoren minder (of zelfs niet) subsidiéren. Daarmee moedig je de spoorwegen aan om meer treinen in te leggen. In Nederland is bijvoorbeeld is juist hierom de frequentie op het net zo hoog.

In België heeft men het anders gedaan om de monopoliepositie van de NMBS te beschermen. Moest men doen zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk dan zou de NMBS ernstige problemen met concurrenten krijgen.

Citaat:
Men kan langere treinen inzetten. En ook meer treinen die via andere lijnen rijden en meer stoppen, zoals in België. Je kunt naar Gent via de directe lijn, maar ook via de klassieke lijn. Wie bvb. in Wetteren moet zijn kan beter deze trein nemen. Dat kan in het VK niet, want elke lijn is bestemd aan een bepaald bedrijf.
Dat elke lijn bestemd is voor een bedrijf is niet waar. Geheel integendeel zelfs.
En er zijn vaak alternatieve verbindingen. Van Manchester naar Liverpool zijn er drie verschillende routes. Idem tussen Glasgow and Edinburgh. Je laat not toch wel weer zien dat je niet zoveel van het Britse spoor afweet.

Citaat:
In Parijs, etc. zijn de tarieven veel betaalbaarder, en daar lukt het ook...
Met dank aan zware subsidies.
En het probleem van zware subsidies is dat dan de reizigers zelf niet meer meetellen. Dat zie je in Parijs ook. De treinen zijn er doorgaans mestvaalten.

Citaat:
Kan zijn, daar heb ik geen bewijzen van.
Onwetendheid is geen argument. Het is niet omdat je iets niet weet dat het niet waar is...

Citaat:
Feit is alleszins dat de privatisering die problemen niet heeft opgelost, als ze die al niet veroorzaakt heeft.
De overbevolking op treinen is een stuk minder. Vooral omdat waar dat kon de TOCs vooral met veel meer treinen gaan rijden zijn.

Citaat:
De privatisering gebeurde in de jaren 80, dat is minstens 30 jaar geleden.
1995 ligt niet in de jaren 80...

Overigens, het VK was er later mee dan bijvoorbeeld Zweden wat de privatisering betrof...

Citaat:
En het eerste decennium was ook de infrastructuurbeheerder geprivatiseerd.
Die werd terug genationaliseerd, door de Blair regering, niet bekend als linkse jongens. En dat zal wel een reden gehad hebben.
De hoofdreden was het succes van de privatisering. Echt waar.
Of (bekeken vanuit de Tories) de mislukking.

De Tories zagen het immers als een sterfhuisconstructie. Ze rekenden op een wegdeemsteren van de spoorwegen, en daarna zou men dan het vastgoed ten gelden kunnen maken.
Dat de spoorwegen juist aan een renaissance zouden beginnen hadden ze niet verwacht. Maar het bracht wel Railtrack in Problemen, want opeens reden er twee keer zoveel treinen en waren investeringen nodig die ze niet aankonden.

Citaat:
Je kunt alles steken op de jaren 50, 60, 70, dat zijn uw woorden die moeilijk na te trekken zijn, feit is dat de privatisering deze problemen niet opgelost heeft. Waarom in godsnaam zouden wij dan het VK als voorbeeld nemen?
Ik stel dan ook dat de Duitsland en Nederland als voorbeeld willen nemen.
Ik stel verder dat hernationaliseren in het VK geen goed idee zou zijn. De privatisering heeft een hoop vooruitgang gebracht.

Citaat:
Misschien heb je wel gelijk dat er grote verschillen bestaan. Wat er ook van zij, het Britse volk is niet tevreden, de statistieken zijn niet goed voor het VK.
Volgens de Eurobarometer staan de Britse spoorwegen bij de top wat klantentevredenheid betreft. Hoe zou dat volgens jou komen?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden