Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2017, 23:57   #13
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Een verband tusen de technologie was er idd niet, op één heel klein detail na. Dat stomme beep-beep kon je wél over bijna heel de wereld horen.
Maar dat is ook de enigste vergelijking die men kan maken tussen de 2.
Zelfs die enige vergelijking loopt mank. Eind jaren 60 was ik een snotneus die zijn eerste kortegolfontvanger (met lampen!) bouwde. Ik kon toen ook heel de wereld horen zonder enige hulp van Sputnik. Het begin van een fascinerende hobby.

Citaat:
Maar je moet het wel wat breder proberen te bekijken, zeker in de context van de strijd tussen de Russen en de Amerikanen naar prestige & macht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschi...n_het_internet

In die linken die ik al eerder gepost heb, komt dit trouwens ook aan bod, of tik gewoon eens in in Google 'sputnik internet'.
Het staat buiten kijf dat de VS door de lanceringen van de Sputniks qua ruimtetechnologie te kakken werden gezet, en dan een inhaaloperatie ingezet hebben. Raketten -en de mogelijkheid tot het vernietigen van de tegenstander - waren de inzet. De eerste (D)arpa experimenten werkten overigens over landlijnen, en hadden geen enkele relatie tot het biep-biep vanuit de ruimte.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden