Los bericht bekijken
Oud 26 april 2017, 08:20   #37
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik begrijp het gezeik van atheïsten dan weer niet. Natuurlijk moet God aanbeden worden, wij zijn afhankelijk van Hem en de wereld, niet omgekeerd. Kan er geen dankwoordje vanaf? Bij uitbreiding: waarom leeft de atheïst überhaupt? Om de gelovigen te laten zien hoe het niet moet? Als opvulsel voor de hel. Ook heel leuk.
Denk eens na. Waarom bestaat er zoiets als de duivel? Omdat men anders in de godsdiensten van het Boek het Kwaad en het Onrecht niet kon verklaren. En waarom niet? Omdat deze godsdiensten God ook hebben voorgesteld als voor als 'oneindig goed'. En als God oneindig goed is en oneindig machtig is, hoe kan men dan het kwade verklaren? En dus heeft men het kwade uiteindelijk verpersoonlijkt en verzelfstandigt in het beeld een autonome kracht of Macht en dit in de persoon van de zogenaamde 'gevallen Engel'.

De problematiek van het bestaan van het kwade is al zeer oud. Het is de bijvoorbeeld de essentie van het boek 'Job'. De man Job was een welvarend en zeer godsvruchtig man die Jaweh eerde en zijn godsdienstige plichten vervulde , maar die tóch getroffen werd door allerlei tegenslagen om uiteindelijk (maar voorlopig) te eindigen als een bedelaar 'op een mesthoop'. En dan vraagt Job zich af: waarom gebeurt dit bij mij, ik die Jaweh altijd heb gediend? Dus de mensen zaten in die tijd al met het probleem van het kwade waarvan ze de oorsprong niet konden verklaren. Of met de vraag waarom God kwade dingen toeliet (oorlog, ellende, aardbevingen,ziekten).

De bijbel loste dit probleem niet echt op in het boek Job, maar verschuift het. In het boek Job wordt aan Satan de toelating gegeven om Job op te proef te stellen in zijn trouw aan God. En daarom wordt Job het slachtoffer van allerlei tegenslag. Uiteindelijk is het God die het kwade toelaat aangaande Job via Satan. Merk dus op dat het Jaweh is die de toestemming geeft aan Satan om dit te doen.

Ook hier werken deze godsdiensten van het Boek zichzelf in het nauw door hun Godsbegrip. Immers zij oreren dat God de alfa en de omega is van alles. Goed, maar dan is God ook de oorsprong van al het kwade, het onrecht, de natuurrampen, de ziekten, kortom God is de oorzaak van al het boze (én het goede) in de wereld. Met andere woorden God is de oorzaak van Alles. Meer nog, God IS alles. Hij zegt het trouwens zelf in de bijbel: "Ik Ben die Ben."

Maar ja, als men dat dan zegt tegen gelovigen, dan kijken ze de andere kant op. Begrijpelijk (maar daarom nog niet goed te keuren) misschien omdat dan heel hun geloofssysteem in mekaar zakt als een pudding.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2017 om 08:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden