Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2015, 23:34   #1425
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Dit gaat terug over Egypte. En akkoord, het mysterie zal altijd groter afgebeeld worden dan het geheim erachter. Kwaksites spelen daar gretig op in.
Dat ge dat maar weet... en niet alleen over Egypte spelen ze dat spelleke

Citaat:
4. Waarom dan wel ? ^^
euhmzzz.. misschien toch even terugkijken naar die post waar ik je vroeg hoe het kwam dat we naast zo'n enkel dingetje massa's aan andere scherven vinden ?
Waarom kopen wij in den Ikea goedkope plastic bekers maar vinden het langs de andere kant wel okay tonnen neer te tellen voor een totaal nutteloze (lees niet functionele) prul ?

Citaat:
Ja, maar men moest nog wel een zaagblad boven dat zand schuren he.
Ik had het nu wel over dat boren hé... dat zagen is inderdaad niet erg effectief gebleken.
Graniet mag dan wel érg hard zijn ... wat nogal vergeten wordt is dat het uitstekend geschikt is voor splijting.

Maar om zulke vazen uit te hollen heb je niet echt veel alternatieven... zelfs al zou je beschikken over de beste beitelkes dan nog zit ge met het probleem dat ge dat materiaal niet kunt wegkloppen en dat de aanslaghoek beneden onmogelijk wordt.

Citaat:
En als ik mij niet vergis slikte dat veel brons (of koper) en werden zulke werkjes daarom uitsluitend voor een elite voorzien.
juist zie puntje 4 en de opmerking.

Voor diezelfde elite _ en dat mogen we ook niet vergeten _ was het ook geen probleem om het veel duurdere ijzer ( kostbaarder dan goud ) dat eventueel benodigd was te verkrijgen.

ps. 't schijnt dat de 'ijzertijd' in Egypte wat vóórop liep.
Aanvankelijk dacht men dat de Grieken daar circa 1200 BC koploper mee waren maar maar uit diverse vondsten blijkt dat Egypte misschien wel een kleine 2000 jaar eerder was.
Die quotes staan er niet voor niets daar de hoofdmoot bestond uit het vervaardigen van vrij broze en nutteloze kunstvoorwerpen en het nog steeds betwijfelbaar is of er ook nuttig en beter werkmateriaal van is vervaardigd rond die periode.

Citaat:
In Egypte zocht ik meer waarom en hoe.
Wat ik als mens vooral zoek is dat "moment" dat ons veranderde.
Het is héél rap en kort op elkaar gegaan naar het einde toe.
Iets veroorzaakte dat. Hetzij Hare5 of eenders wat.
Soms 'valt' de puzzel in mekaar met een revolutionaire wending tot gevolg.
Er zijn toch gedocumenteerde voorbeelden genoeg ?
Taal, landbouw en de daaruit volgende stedenbouw, brons & ijzer, geld, politiek, symboliek wiskunde, bouwtechnische vernieuwingen, industriële revolutie, anatomie, hygiëne, etc, etc
En je ziet daar een ware exponentiële groei in... het één brent het ander met zich mee in een steeds sneller tempo


Citaat:
Zie ons stenen van 0,003 euro per stuk opeen stapelen en verkopen aan 250 000 euro wat met interest tegen de 300 000 euro begint te leunen.
De Egyptenaar maakte zonder kranen en elektriciteit granieten blokken egaal. Andere culturen sneden hun blokken zo precies dat je er geen speld tussen krijgt.
Maar wij moeten vandaag naar de bank lopen voor een huis te bouwen, daar we vroeger wel meer uit "niets" haalde.
Ik snap er nog steeds niet veel van maar bemerk dat ge de zaken weer eens totaal verkeerdelijk voorstelt.
Er werd toen, niet meer of minder dan vandaag, ook niet zomaar iets uit het "niets" gehaald.

Geef ons vandaag de minst mogelijk denkbare middelen als toen in de handen en laat ons zo'n piramide bouwen.
Bereken dat zaakje eens in hedendaagse uurlonen en kom dan nog eens terug en kom dan nog eens terug om te stellen dat het toen uit "niets" kwam.

Doe daarna het zaakje nog eens over maar dan wel met de middelen en kennis van nu en men komt tot de vaststelling dat :
1) het véél sneller zal zijn
2) het veel beter zal zijn -> écht naadloos kán ipv wat men je graag doet geloven.
3) duurzamer zal zijn
4) een fractie kost
praha is offline   Met citaat antwoorden