Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2017, 20:10   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wie vertelt jou dat die bedrijven door de value investeerders niet in aanmerking zouden genomen zijn? Dat weet jij toch niet?
Ik volg de beurs een beetje. Ik kan me niet herinneren dat er iemand anno 2008 deze bedrijven aanprijsde op basis van hun intrinsieke waarde. Die periode was GE, IBM en konsoorten aanbevolen voor "value" investeerders.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Trouwens, ik heb de indruk dat u wat ik schreef niet helemaal correct begrepen hebt. Value investing selecteert niet op basis van "de grootste intrinsieke waarde". Wat wel gebeurt is dat de berekende intrinsieke waarde van een aandeel op bepaald moment wordt vergeleken met de beurskoers van datzelfde aandeel op hetzelfde moment. De beurskoers van dat aandeel zal, naargelang de stemming op de markt ofwel onder ofwel boven de berekende intrinsieke waarde liggen. Er wordt door een value investeerder slechts gekocht wanneer blijkt dat de beurskoers serieus onder de intrinsieke waarde ligt (margin of safety). Het is dus perfect mogelijk dat op basis van die vergelijking een bepaald aandeel een lange tijd als veel te duur wordt bevonden en bijgevolg ook niet wordt gekocht.
Bekijk eens het lijstje van de grootste bedrijven ter wereld naar marktkapitalisatie anno 2008.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...alization#2008

Microsoft is het enige bedrijf dat zowel in 2008 als nu in de top 10 staat. In 2008 was er meer correlatie tussen de intrinsieke waarde en de beurskapitalisatie. Vooral gas- en oliebedrijven stonden in de lijst. Als je toen als value investor te werk ging had je niet veel genot van je investering.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden