Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2014, 19:54   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De Tsar bomba toonde aan dat de Russen het principe van de *onbeperkte* nucleaire bom beheersten. Inderdaad is het thermonucleair principe van de Tsar bomba zo dat er eigenlijk geen praktische bovengrens aan de explosiekracht is (wat wel het geval is van een "klassieke" atoombom die moeite heeft om boven de 1 - 2 megaton uit te komen).
De configuratie van de Tsar bomba is in principe zo dat je ze zo goed als onbeperkt kan uitbreiden. De 3 stappen konden gaan tot 100 Mton. Je kon stappen toevoegen als je dat wilde.

De Tsar bomba was zo onpraktisch dat de Russen wisten dat de Amerikanen niet nog eens "overbod" zouden doen, en het was om propaganda redenen belangrijk voor hen blijkbaar van te kunnen stellen dat ze de "grootste bommen" hadden die nooit door iemand anders zouden overtroefd worden.

Het idee van nucleaire afweer is immers een pochen-en-stoefen principe, niet om het echt te gebruiken (wat ik persoonlijk spijtig vind, ik denk dat nucleaire wapens veel problemen in deze wereld zouden kunnen finaal oplossen, maar ik ben denk ik maar een kleine minderheid om dat te denken).

"de grootste" is altijd een belangrijk principe in "pochen-eno-stoefen" geweest, en daar wisten de russen met hun bom dat ze niet zouden overtroffen worden.

(een grotere bom zou het vliegtuig dat het zou werpen, ook vaporiseren bvb).
Ik heb weinig verstand van meertraps kernbommen, maar is 1000, 10.000 Mt ook mogelijk ?
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden