Los bericht bekijken
Oud 25 december 2014, 17:06   #39
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Men heeft de evolutie gezien als het blinde toeval, als een onverschillig mechanisme, en ook als een verwerping van elke moraal, als rechtvaardiging voor het vermorzelen van alles en iedereen die zwak is en inferieur. Deze theorie ontkent elk doel en elke betekenis van het universum en het leven dat wij kennen, en elke gedachte van goed en kwaad. Het is juist ondanks deze theorie dat wij voor de uitdaging staan onze naaste lief te hebben of anders elkaar te moeten vrezen en haten.
Ik denk dat het probleem dat je situeert eerder te wijten is aan kortzichtigheid, een beetje dezelfde kortzichtigheid die bepaalde gelovigen hanteren.

De evolutie laat zich niet sturen. Het beschermen van de zwakken zou evolutionair gezien wel eens een belangrijk positief element kunnen zijn.

De theorie ontkent inderdaad elk doel en daar kan ik me volledig in vinden, voor mij bestaat er niet zoiets als een ultiem doel.

Als individu is het in dit geval inderdaad moeilijk om goed en kwaad te definiëren. Maar we leven in een maatschappij die op zich ook een belangrijke rol speelt in dit evolutionair process en deze maatschappij legt bepaalde regels van goed en kwaad op aan het individu. Deze regels evolueren mee, het is een globaal dynamisme, een wisselwerking tussen individu en maatschappij.

Het mechanisme is onverschillig en doelloos maar daarom hoeven wij als tijdelijke speelballen van dit mechanisme het niet te zijn. We kunnen zelf een doel hebben en betrokken zijn en het mechanisme voor de rest zijn werk laten doen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden