Los bericht bekijken
Oud 18 september 2009, 21:24   #28
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Vlaams / Franstalig is politiek toch correct. Franstaligen zijn gewoon Franssprekende Belgen. Alle elementen van hun identiteit zijn Franstalig-Belgisch, of bestaan gewoon niet:
- De cultuur is Frans, (niet Waals of Brussels, maar Frans, zoals in Frankrijk).
- Belgische geschiedenis (bv feestdagen van hun deelregeringen herdenken een element uit de Belgische onafhankelijkheid),
- Belgisch grondgebied (nous sommes en belgique, dus daar kan je toch Frans spreken, niet?)
- Franstalige economie, Franstalige regering... ze bestaan niet.

Er bestaat dan wel een Waalse regering, en een Waals gewest, maar ook dat is een onderdeel van de Belgische instellingen, zonder Waals onderwijs, Waalse politieke partijen, Waalse cultuur, Waalse geschiedenis...

Vlamingen zijn geen Nederlandstalige Belgen:
De (populaire) cultuur is Vlaams, niet Nederlands, er bestaat een Vlaamse geschiedenis, los van de Belgische, een Vlaams grondgebied, Vlaamse politieke partijen (bijna allen met een V in hun naam), één Vlaamse regering, een Vlaamse economie, en een pak Vlaamse instellingen.

De Vlaamse identiteit is geen deel van de Belgische, ze is een concurrent. Je kan als Vlaming kiezen of je eerder Belg of Vlaming bent. Vraag daarentegen een Franstalige of hij Belg is, of Franstalig, en hij begrijpt zelfs de vraag niet:
Nous sommes tous des belges, hein?
Wij zijn het hierover niet eens. Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik buiten de materie sta. Ik ventileer dus mijn mening met het risico dat ik de plank volledig missla.

Maar aldus, het is mijn mening dat uw verhaal niet klopt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden