Los bericht bekijken
Oud 7 december 2017, 15:34   #49
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vandaag in de gazet: blijkbaar wilt geen kat werken tot 65, laat staan 67.

Ziekenkas, here comes Belgium !

PS: Mijn ouders waren bedienden. Mijn pa is na 43 jaar dienst op zijn 60ste op pensioen gegaan. Mocht pensioen niet mogelijk zijn, was ziekenkas wel mogelijk: arthritis. Enkel door te fitnessen en spieren te kweken houdt hij dat onder controle. Dat betekent dus 4 keer per week sportschool.

Mijn moeder idem ditto, klachten aan de gewrichten. Ondertussen heeft ze twee nieuwe heupen reeds. (62 jaar, ook 40 jaar plus dienst).

En dit waren beiden bedienden. Ik vraag me af hoe dat zit bij arbeiders in de bouw bijvoorbeeld ?
Weet alleen dat de meeste arbeiders in heel wat bedrijven anders wordt berekend dan bij bedienden.

Bij de meeste bedrijven kost het geld aan afwezigheid wegens medische redenen of arbeidsongevallen dan spreek ik alleen maar binnen de statuut van arbeiders, verlof kost geen geld want voor arbeiders word dat apart betaald terwijl dat voor bedienden in het loon wordt betaald.

Bedienden hebben minder arbeidsongevallen en kost het voor de meeste bedrijven ook aan geld wegens afwezigheden en komt de druk van dat werk op 1 of meerdere collega"s. En is het gemakkelijker om vervangers te zoeken voor de mensen die afwezig zijn door bvb zwangerschap bij arbeiders ligt dat dan weer moeilijker.

Bij mijn weten is geschoold zijn het minimum om door te kunnen stromen naar bediende maar dat is voor veel bedrijven strikt gescheiden, dat is waar de doorn in het oog is betreft die eenheidsstatuut, waar ik nog niets nieuws van gehoord en gelezen heb tot nu toe, dateert allemaal nog van de vorige regeringen van voor 2012-2013, dat legt naar mijn mening toch een rem op de economische waarde van kennis en ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 7 december 2017 om 15:45.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden