Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2013, 20:31   #7
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard



Dat zelfde groentje is helaas al haar doodsvonnis bestraald geworden, dankzij diezelfde CT's.
Een fMRI krijg je niet zomaar, al smeek je. Daar moet je al beste vriendjes met de artsen mee zijn. Het is me zelfs al overkomen dat de arts de risico's van de CT voor mij herkende en eraan toevoegde dat het inderdaad niet verantwoord was in mijn toestand. Vervolgens werd ik vervoerd naar ... de CT... Hij had allicht verwacht dat ik het verschil niet zou zien.
Kwatongen beweren dat artsen druk ervaren om CT's voor te schrijven en niet om MRI's voor te scannen. De eerste toestellen zijn niet meer van deze tijd en wetenschappelijk achterhaald, behalve voor patiënten met metalen implantaten etc zoals Tavek aangeeft, maar de investeringskost van deze toestellen is nog lang niet terugbetaald... De tweede? Er staan er geen 10 in Vlaanderen. In andere landen scannen ze zelfs honden met een MRI ...

Ik ga over dat voorval en hun CT-drang wel contact opnemen met het ziekenhuis. Ernstige en kwalitatief hoogstaande zorg valt daar niet mee te rijmen.
Maar ik denk niet dat ik er een interessantere pensioenregeling voor zal krijgen gezien dat - samen met een ander gegeven - maakt dat ik voortijdig onder de zoden zal liggen. De kans dat een jonge vrouw, als ze bestraald wordt door een CT, kanker zal krijgen door diezelfde CT-scan is 1 op 8... Alstublieft!

Leuke weetjes:
- CT-scans zouden volgens de medewerkers (van een ziekenhuis met naam en faam) evenveel straling opleveren als een heen-en terugvlucht naar de V.S.: nonsens.
- CT-scans zouden afgesteld zijn aan de hoeveelheid lichaamsgewicht (u spreekt hier met een pluimpje ). Uit onderzoek blijkt dat dit ten eerste niet gebeurt en dat die CT-scans ten tweede wel eens een heel andere dosis straling afgeven dan er op het machine vermeld staat...
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 augustus 2013 om 20:39.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden