Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2017, 22:12   #60
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zoals ik reikhalzend uitkijk naar de uitleg wat nu eigenlijk de winst/verlies is van een centrale bank (een bank die bij mijn weten de geldhoeveelheid regelt, de korte termijn rente rechtstreeks stuurt, de lange termijn rente onrechtstreeks) anno 2017 in Belgie, voor een particulier/spaarder enerzijds, en de overheid anderzijds. Sorry, maar een centrale bank bezorgt mij geen kippevel. De bitcon bvb doet dat wel. Ik zie het eerder als een controlemiddel op de overheid, een instituut dat het gebrek aan moed, visie, inzicht... van de overheid tracht recht te trekken.
Trouwens al die verhalen draaien meestal rond hetzelfde thema. De banken (is verschillend van de centrale bank) doen aan geldschepping, en verdienen daarmee stukken van mensen. Dat het systeem van lenen/ontlenen via giraal geld aan geldschepping doet is een feit. Maar het is geen valsmunterij.
Uiteindelijk leent een bank op korte termijn (spaargeld) en ontleent op lange termijn. Niet meer of niet minder. Dat het spaargeld voor een gedeelte afkomstig is uit geschapen geld, en dat het ontleent geld ook weer aanleiding zal geven tot nieuw geschapen geld, is een realiteit, waar de banken rechtstreeks geen winst uithalen. Hun enige winst zal erin bestaan dat als er meer geld in omloop is, er meer spaargeld zal zijn, en er zodoende meer leningen kunnen uitgeschreven worden.
Laat maar, Bob, ondanks de duidelijke artikels daarover, is je verstand blijkbaar al even geroosterd als 'n braadkip aan 't spit.
Toch bedankt om je onwetendheid ter zake te etaleren.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden