Discussie: Jezus en Christus
Los bericht bekijken
Oud 2 september 2012, 16:11   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het zou me verbazen moest u een ander Nieuw Testament hebben dan ik en omgekeerd. Maar goed, u die het zo goed weet, zeg me eens waar Jezus tijdens zijn openbaar leven de mensen oproept om gedoopt te worden door hem? Waar beweert Jezus tijdens zijn predikingen in het NT de mensen aan gedoopt te worden door hem? Ik ben benieuwd om dit te vernemen.

Wat Handelingen betreft: we stellen ook in Handelingen vast dat Appolos niets wist van de 'doop van de heilige Geest'. Hij had alleen de 'johannesdoop' gekregen. En Apollos mag men toch beschouwen als een van de eerste christenen. En dus, in de begintijd was de doop niet verplichtend. En dat komt overeen met het evangelie, waar Jezus tijdens zijn leven nooit heeft gezegd dat mensen moesten gedoopt worden.
Kijk, eerst lezen we uw bewering dat Jezus niet doopte. Dan wordt het dat Hij niet 'constant' doopte. Ook voegt u er bij dat Jezus' oproep tot de doop niet authentiek niet, maar later toegevoegd.

Lees eens het gesprek tussen Jezus en Nicodemus. Of zal dit door u ook als niet-authentiek worden afgeschreven?

U moet toch even de Handelingen van nabij lezen. Er staat daar nog meer te lezen van alleen over Appolos. De doop hoort er van in het begin bij, getuige de wijze van handelen der apostelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden