Los bericht bekijken
Oud 12 april 2017, 18:54   #39857
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hangt ervan bij Nederlands Hervormd
Waren verschillende richtingen onder één dak. Zat ook een gereformeerde richting bij, maar was niet vergelijkbaar met de zwaar gelovige Gereformeerde groeperingen (zwarte kousenkerk)

Binnen de Nederlands Hervormde kerk de groep vrijzinnigen
Volgens mij heeft vrijzinnig een andere betekenis in België?

Mijn oma was vrijzinnig, maar kwam nooit in de kerk, hoewel ze trouw de jaarlijkse kerkbijdrage betaalde
Meen ergens in de 60 jaren dat een paar ouderlingen op bezoek kwamen dat ze toch ook maar eens naar de kerk moest komen
Haar antwoord, ze had geen dominee nodig om haar voor te houden hoe -/of wat ze wel of niet diende te geloven. Ze maakte zelf wel uit hoe ze de bijbel las
(In ons dorp was de groep vrijzinnigen tamelijk groot. Zondagsrust had dus nogal een ruime betekenis, het café was gewoon open op zondag)

Haar beeld was destijds al zoals hier verwoord, vrijzinnigen
De VVP-nota is geen kritiek, maar een aanvulling. “Het wil laten zien dat de kerk niet alleen maar mensen telt die God ervaren op een traditionele manier. Er zijn ook protestanten die God zien als bijvoorbeeld een gevoel, als een energiebron, of als iets dat afwezig is. De Protestantse Kerk is een pluriforme kerk. Deze nota wil die pluriformiteit onderstrepen”.
http://www.vrijzinnig.nl/zuidholland...g-spreken.html
Binnen de PKN zitten er nog steeds een paar Gereformeerde Bondsgemeenten, dat was de bevindelijke groep binnen de Hervormde Kerk. Ik denk wel dat een deel niet mee is gegaan in de fusie tussen Lutheranen, Hervormden en de Synodaal Gereformeerden, maar nu de Hersteld Hervormde Kerk vormen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden