Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2005, 17:21   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
@ Mambo

Een beetje eenzijdig om met één voorbeeld een besluit te trekken dat slechts marginaal waar is.

Inflatie is ongeveer 4,5% per jaar over een zeer lange periode gemeten.
Huizen volgen deze trend met ongeveer +1% meer.
Lonen volgen, door index, CAO-opslag en functieopslag ook deze inflatietrend. Koopkracht is over langere termijn gemeten voor de werkende mens enorm vooruit gegaan als je de bestedingspatronen bekijkt. (Voedsel van 50% naar 20% inkomen.) (Voor rijken is de inflatie van luxegoederen meer dan het dubbele van de gewone artikelen! Rijk leven is dus nu veel duurder dan pakweg een eeuw terug.)

Waarom stijgen die huizen de laatste jaren zo fel? Daar zijn twee fundamentele redenen voor.
Ten eerste is er schaarste door het overvloed aan regels en andere beperkingen. Schaarste drijft de prijs op.
Ten tweede omdat de rente laag staat. Kopers kijken immers wat ze per maand moeten betalen. Met een lagere rente kan je meer lenen. Zo geef je ook sneller meer uit en de druk uit de vraagzijde stijgt.

Stel u even voor dan we terug rentes van 10% krijgen. Ik kijk in mijn glazen bol en zie:
Ofwel dalen de prijzen van de gronden ofwel daalt het aanbod van te koop staande gronden. De spectaculaire stijging zal in ieder geval stil komen te liggen.
Tevens zal er een verschuiving zijn van nieuwbouw naar renovatiebouw.

Maar grond en huizen zijn altijd een zeer goede belegging gebleken als je de tijd en het inzicht hebt om een goed beheer te doen. Het is goed inflatiebestendig.
Als ze met factor 12 gestegen zijn op circa 25 jaar, klopt de rest van de theorie niet meer.
25 jaar geleden ontving je als werkman gemiddelt een bruto loon van circa 7,5 �* 9 €. Vandaag ontvang je circa 10 �* 12€. De loonkost is wel bijna verdubbelt. De huizen x12 zoals je ziet.
Dus ook zonder glazen bol kan je goed merken dat de middenklasse nu de armenklasse is geworden. Doe er nog eens 25 jaar bij en we slapen in het station hé.
Nu eerlijk gezegd vind ik dat een levengroot probleem geworden die onmiddelijke aandacht vraagt. Men moet de immo markt aanvallen en trachten te zorgen voor stabiliteit. Als de huisvesting in orde komt zal er al veel veranderen.
Mambo is offline