Los bericht bekijken
Oud 27 november 2015, 22:34   #7
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk zijn kerken prachtig om te bekijken en de beeldenstorm had ook barbaarse kanten.
De beeldenstorm was één en al barbarij! Als men pro-Opstand is zou ik iets anders uitkiezen om te vieren. Verlaetinghe of zo....
Citaat:
Toch was het een opstand van de burgerij, tegen de onderdrukking van kerkelijke en adellijke heersers.
De macht en vrijheid om te geloven kwam nu toe aan de burgerij.
Deze unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de Nederlanden en voorloper van de Franse Revolutie, is zeker de moeite waard om te herdenken.
Er was nog een andere voorloper van de Franse Revolutie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peasan...323%E2%80%9328
Maar net zoals de beeldenstorm ging ook de Franse revolutie gepaard met vandalisme. Bijvb. de prachtige gotische (!) glasramen in het stadhuis van Leuven werden verwoest door de sansculotten die ons kwamen "bevrijden".
Waarschijnlijk omdat daar adelijke heersers opstonden.
Eerst moest het kerkelijk patrimonium eraan geloven, nadien kwam men burgerlijke symbolen van macht kapotslaan...
Zonder die twee opstanden had ons kultureel patrimonium er wel wat anders hebben uitgezien.
Citaat:
Toch is het goed om je te realiseren dat er zonder Nederlandse Republiek/staat waarschijnlijk nu geen Nederlandse taal zou zijn geweest.
De splitsing was een ramp voor het Zuiden ,maar het Noorden werd de hoeder van het Nederlands t.o.v de buurlanden Frankrijk en Duitsland.
Ik zou dat niet zo dadelijk durven beweren. Dat moet men weeral zien in het licht van deze vraag:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
En ja, misschien is het antwoord wel ja...?
Citaat:
In de 17e eeuw verschenen meer boeken in het Nederlands, dan in de rest van Europa in andere talen.
Waar hebt ge ook dat vandaan ?
En was hier ook geen draad geopend, door Derk de Tweede, dat er in het Nederlands het meeste Wikiartikels zijn ?
Citaat:
Daarom een splitsing kan ongedaan gemaakt worden ,een vernietiging echter niet meer.
Het water gaat stijgen, Cato. En Frankrijk laat ons al een tijdje gerust, maar het is te vroeg om te beoordelen dat ze dat imperialisme hebben opgeborgen...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2015 om 22:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden