Los bericht bekijken
Oud 25 april 2017, 06:55   #18
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
God heeft satan en de mens geschapen, met de unieke eigenschap: vrije wil, maar niet om Hem ongehoorzaam te zijn zonder daarvoor te worden gestraft.
Ik begrijp de vraag niet goed. God is God, satan is satan en de mens is de mens. Je doet alsof de mens inherent goed is of steeds naar het goede wil neigen (zoals de engelen) - waarom zijn wij geschapen zou je je zo ook kunnen afvragen - maar nee, de mens moet moeite doen om goed te zijn.
Satan is een afvallige engel (in de bijbel althans). Als god dan toch almachtig is, waarom laat hij deze dan bestaan? Leuke god; "Je moet mij gehoorzamen, maar ondertussen geef ik ook de vrijheid aan een door mij geschapen entiteit die leeft voor jullie te kwetsen."
Anderzijds, god is een onbegrensde entiteit. Alles wat we weten over fauna en flora, de fysica erachter zou zomaar door dit wezen zijn geschapen, en niet enkel hier maar overal in dit universum (en in andere?). Een entiteit zelf niet gebonden aan deze wetten (tijd, ruimte...). Dat wezen zou het dan wel wat kunnen schelen dat een man een andere man zou kussen (wat hij zelf heeft geschapen, cfr bepaalde diersoorten. Dat is niet gehoorzamen, maar grootheidswaanzin, alsof wij als nietige diersoort van enige tel zouden zijn. Gewoon omdat het in door de mens geschreven boeken staat. Dat gaat er bij mij niet in. En stel dat je het gelooft, hoe ben je ten volle zeker dat het om het woord van god gaat, en niet om dat van satan (als je de gevolgen van dat geloven bekijkt)? The biggest trick the devil pulled was not convincing the world he didn't exist, but the convince everyone he was god?
Nee, dan beschouw ik mezelf liever als agnost. Ik weet niet eens of er god is, en als die er is, kan ik die onmogelijk 'kennen'.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden