Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2015, 18:26   #30
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De aanwezigheid en het spreken en schrijven van streektalen zien wij in het noorden als rijkdom en doet ook recht aan de historie.
Een erkenning in België van de Limburgse taal zou mogelijkheden geboden hebben op subsidie om deze cultuur te behouden en versterken. Ik zie met lede ogen hoe hier enkele kilometers vandaan in Nederland met behulp van de overheidssteun o.a. een bloei is van streektaalmuziek.

Maar waar het mij in dit topic om te doen is, is de dubbelzinnige houding van de flaminganten. Waar ze met alle mogelijkheden proberen de Limburgse taal af te doen als een dialect (lees: minderwaardige plaatselijke taal, de betweters beseffen niet dat het verschil tussen dialect en taal enkel een politieke keuze is) dat ondergeschikt is aan AN. Maar dan gaan ze wel in Frankrijk wandelen om de verdrukte (streek-)taal haar rechten op te eisen.

Hoe idioot kunt ge zijn.

Daarom mijn vraag: moeten de Duitsers in Rekem (Reckheim) ook gaan wandelen om het gebied van mijn voorouders op te eisen dat tot aan de inval der Fransen Duits gebied was?
Citaat:
Rekem was een tot de Nederrijns-Westfaalse Kreits behorend graafschap binnen het Heilige Roomse Rijk, gelegen in de huidige Belgische provincie Limburg.

Het graafschap Rekem, ook wel Reckheim genoemd, besloeg een klein gebied aan de linkeroever van de Maas, ongeveer 10 km ten noorden van Maastricht en bestond behalve uit het stadje Rekem nog uit de dorpen Boorsem, Kotem, Uikhoven en het gehucht Wezet (Bovenwezet en Daalwezet) en nog enkele andere gehuchten.

Rekem is tegenwoordig een deelgemeente van Lanaken in de provincie Limburg in België, de overige dorpen maken nu deel uit van de gemeente Maasmechelen.
Geschiedenis 1623–1795

Het middeleeuwse leengoed Reckheim had al een lange geschiedenis achter de rug toen het in 1623 van Baronie tot "Vrij Rijksgraafschap" verheven werd door de Oostenrijkse keizer Ferdinand II. Zo werd het gebied een onafhankelijk staatje dat evenals zoveel andere "Duitse" vorstendommen lid werd van de Westfaalse Kreits. De nieuwe graaf kreeg zitting in de Rijksdag van het Rooms Duitse Keizerrijk en kreeg daardoor meer macht en aanzien dan tevoren. Voor zijn onderdanen betekende dat echter méér lasten: ze moesten een bijdrage leveren aan de Rijkskas en bovendien meebetalen aan het gezamenlijke leger dat de Kreits in stand hield.

De eerste graaf van Reckheim was Ernst, Graaf van Aspremont-Lynden-Reckheim. Hij gaf opdracht om van het dorpje een stad te maken, terwijl zijn vader Herman al een groot slot had laten bouwen net buiten het dorp. Kasteel d'Aspremont-Lynden wordt, na jarenlang gebruik als psychiatrische inrichting, sinds het eind van de jaren tachtig gerestaureerd. Het oude gedeelte van Rekem heeft nog steeds een stads aanzien. De graven hebben het gebied bestuurd tot de Franse bezetting in 1795. Met de onafhankelijkheid van Rekem was het toen voorgoed gedaan: na de Franse tijd werd het onderdeel van de provincie Limburg. Tot de afscheiding van België in 1830 behoorde het gebied tot Nederland.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgraafschap_Rekem
1795 is 150 jaar later dan de slag van Pene

Belachelijke mensen zijn het, die hier praten van heroveren enz. Maar vooral mensen met een dubbele moraal. Hetgeen ik al dikwijls aangetoond heb.

PS Die pipo's weten waarschijnlijk ook niet dat de taal in Luxemburg en hertogdom Limburg een grote invloed van het Brabants ondergaan heeft na de gebiedsuitbreiding en onderwerping door de Brabanders. (Slag van Woeringen)

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 juli 2015 om 18:28.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden