Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2004, 16:51   #11
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion

ten eerste

mijn schoolboeken kunnen mijn botten kussen; ik zit namelijk op een katholieke school; bovendien is het merendeel van mijn schoolboeken naïever en kinderlijker dan mijn mening
'Godsdienst' is meer dan alleen de tirannieke woestijngod van de joden. In een (etnische) religie worden de goden naar het evenbeeld van een (oer)volk gevormd, vermengd met voorouderverering. (Ik ga daar nu niet verder op in, omdat dat ons te ver zou drijven.)

Godsdienstig of filosofisch universalisme is geschiedvervalsing, want het vervlakt en wist het collectieve geheugen van volkeren!

Citaat:
ten tweede heet de topic "een nieuwe discussie over godsdienst" en de vraag die gesteld wordt is: "moeten alle godsdiensten gelijk behandeld worden?"

ik heb geantwoord met mijn opinie over godsdienst (oei, volksstormer; ik mag toch wel nog mijn opinie geven hé ?) en ik antwoord ook op de vraag: ja, alle godsdiensten moeten gelijk beschouwd worden, namelijk als onbewezen theorietjes. Sommigen (de meesten overigens) kunnen, indien slecht uitgelegd, mensen aanzetten tot negatief handelen
Hét verschijnsel 'godsdienst' bestaat niet. Zelfs de monotheïstische godsdiensten zijn niet gelijk.

Zo is het christendom (voor Europa) geen bedreiging van dezelfde aard als de islam. Het christendom is een product van Europeanen die zich beriepen (en beroepen) op Oosterse bronnen, en heeft dus vele elementen van het heidense (volks)geloof opgenomen, vooral in het katholicisme dan. (Ook in Zuid-Amerika ziet men dat het christendom steeds een syncretisme is.)

De islam is daarentegen een product van een koloniserend proletariaat. De islam staat ook zo goed als géén syncretisme toe. De islam heeft nooit de staat gekend zoals in Europa het geval was, dus ook geen scheiding tussen Kerk en Staat.

In landen met een moslimmeerderheid bestaat geen christelijk missiewerk en zijn er steevast zware moeilijkheden met animisten, christenen enz.

Godsdiensten zijn niet gelijk. Godsdienst is (en moet) altijd een onderdeel van een bepaald maatschappelijk bestel zijn. De islam heeft vanwege zijn onverenigbare (uitheemse) karakter dus geen plaats in Europa.

Citaat:
kinderlijk naieve praat - ik dacht het niet: ik ben atheïst omdat een god onlogisch is - jawel, onlogisch, dat betekent dat ik er over nagedacht heb, en veel dingen in twijfel trek; moesten alle gelovigen dat doen, zou ons veel leed gespaard blijven
Naief en onwetend dus. Niet alle godsdiensten zijn immers geopenbaard, maar toevallig de drie bekendste en invloedrijkste. 'Godsdienst' is zoveel meer dan 'geloven in God(en)' alleen.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden