Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2004, 15:10   #14
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
@volksstormer

Een correctie: de scheiding van kerk en staat is een recent gegeven. Het komt voor het eerst ter sprake bij de Franse revolutie en dan nog zéér tegen de zin van de roomse kerk.

@Herman
Waarom is er een hiernamaals nodig? Wij leven in het door het christendom beheerste Westen. Daarom lijkt ons het begrip van een straf en/of beloning in een ander leven noodzakelijk om een maatschappelijke orde te waarborgen. Dat is echter meer traditie dan noodzaak.
Als we werk maken van een gedegen maatschappelijk bewustzijn dan is dat overbodig.

Bovendien gaan we er steeds maar van uit dat er na de dood niets anders kan zijn dan een bestaan met een god of helemaal niets. Er is geen enkele ernstige grond om die redenering te staven.
We kunnen er ook van uit gaan dat de medische dood een fase is, zoals er fasen zijn in ons leven. Waarom geen fasen in ons sterven.

Kortom, het godsbewustzijn is louter traditie, in stand gehouden, om een zekere maatschappelijk stabilitieit te waarborgen. Het wordt tijd dat men eens in een andere richting gaat denken.
Hé ik gaf dat maar als voorbeeld van een alternatief geloof zonder een opperwezen. Ik geloof dat zelf niet omdat ik daar nergens bewijsmateriaal van heb.

Voor de rest geef ik je grotendeels gelijk.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden