Los bericht bekijken
Oud 2 april 2012, 08:00   #10
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
dat hangt ervan af. Ik heb geen idee hoe de campagne voor basis inkomen gevoerd wordt in Zwitserland. Het kan best zijn dat he ter op neer komt om het dure sociale zekerheidsysteem met al zijn regelgeving, controles, misbruiken, ambtenaren enz.. te vervangen door een goedkoop basisinkomen. De Zwitsers zijn over het algemeen nogal efficient ingesteld dacht ik. Het is dus meer een marketingprobleem
Zwitsers zijn inderdaad nogal efficient. Daarom dat ik maar een halfuurtje nodig heb om mijn belastingaangifte in te vullen, en dat ondanks dat Bund, Kanton en Gemeente alledrie hun eigen tarieven hebben.

Een probleem dat ik zie is dat de sociale zekerheid een gemeentelijke aangelegenheid is, en de werkloosheids en invaliditeitsverzekering dan weer nationaal is. Dat wordt dus lastig om dat allemaal door een basisinkomen te vervangen. Aan de autonomie van kantons en gemeentes komen is altijd controversieel in Zwitserland.

Citaat:
Het zou best kunnen dat het Zwitsers referendum voorstel goedkoper is dan wat ze nu hebben. Zomaar zeggen dat het voorgestelde basisinkomen duurder is is nogal eenvoudig.
De hele sociale zekerheid kost niet zoveel in Zwitserland. Voor de werkloosheidsverzekering bijvoorbeeld wordt nog geen 1% van mijn loon afgehouden...

Nu, ik moet die voorstellen voor een Zwitsers basisinkomen nog eens in detail bekijken.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden