Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2003, 17:59   #115
Watje
Burger
 
Watje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2003
Locatie: Renaix
Berichten: 175
Standaard

Citaat:
In ieder geval kan ik "Herfsttij der Middeleeuwen" van Huizinga aanbevelen
Voor zover ik mij herinner gaat dit boek over het "geestelijk" leven in de 15 ° en 16 ° eeuw, eerder een overgangsperiode tussen Middeleeuwen en Renaissance (de titel spreekt hierbij voor zichzelf). Aan het begin van de vorige eeuw, wanneer dit boek verscheen, was er bij historici niet zoveel interesse voor het leven van "de gewone man" en beschrijft het dan ook hoofdzakelijk het leven van hovelingen. Maar zelfs hùn gewoontes i.v.m. hygiëne komen in het boek niet aan bod.

Citaat:
Grappig genoeg heb ik geen enkele van de door Watje aangehaalde titels gelezen, waarschijnlijk omdat mijn bibliotheek het niet nodig vond om die aan te schaffen ?


Citaat:
Wat Watje's lijst betreft: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de aangehaalde titels iets te maken hebben met een geschiedschrijving over sociale onrechtvaardigheid. Dat doet een zekere neiging vermoeden waarbij historici zich laten leiden door hun eigen politiek-bepaalde hypotheses en daarvoor de nodige rechtvaardiging opzoeken. Ik ken dat soort geschiedschrijving.
Indien u goed had gelezen (wat we toch mogen verwachten van iemand die universitair geschoold is) dan had u wellicht opgemerkt dat ik slechts enkele titels (van de 42) wou vermelden, nl. deze die specifiek over Vlaanderen handelen.
Laat nou in het voorwoord het volgende staan: "De bibliografie werd beperkt tot werken die elke goede openbare bibliotheek bezit".


Citaat:
Laat ik nou aan de VUB gestudeerd hebben....
Watje is offline   Met citaat antwoorden