Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2003, 22:23   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Knuppel, het heeft te maken met de collaboratie, denk ik. De Vlaamsgezinden worden soms ook wel "zwarten" genoemd en dat stamt uit die periode. Maar de jongeren hebben dat niet meegemaakt. Zij zien dus niet in waarom ze Vlaamsgezind met nazi-sympathieën zouden in verband brengen. Ook in Duitsland zie je trouwens een nieuwe generatie die af is van die complexen uit het verleden. De kwestie wordt meer met afstand bekeken, nu. In de jaren '80 was er nog veel te doen en was er veel opschudding over die reportages van De Wilde. Nu bekijken de jongeren die het niet meegemaakt hebben dat van op een afstand, net zoals we de oudheid van op een afstand bekijken.
Ik was net telaat om daar nog iets van te hebben meegemaakt Stefanieke. Mijn hele familie had er trouwens niets mee te maken. Het enig dat mijn grootouders deden tijdens de oorlog was, verkeerd neergekomen, Engelse parachutisten van de ene kant van het kanaal naar de andere smokkelen. Iets wat mogelijk was omdat ze aan weerszijden ervan boerden. Mijn vader ging zich in de Limburgse bossen verstoppen om niet naar Duitsland gestuurd te worden om er te werken.

Wat die "complexen" betreft, daar zijn ze in Duitsland misschien vanaf maar in dit land wordt er alles aan gedaan om de Vlaamsgezinden, van welke strekking dan ook, een "bruin" etiket op te plakken. Het zijn juist de jongeren die van niets weten die daar het gemakkelijkst intuinen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden