Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2004, 11:50   #23
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Die hebben niet in hun achterhoofd om onze welvaart te plunderen, de overgrote meerderheid probeert op eerlijke wijze een beter bestaan voor zichzelf en kinderen uit te bouwen.
in de praktijk is dat hetzelfde.

Citaat:
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
het recht op het eigendom van het grondgebied trek je uiteraard niet uit de geboorteplaats van je ouders. dat recht volgt uit de mate waarin je er als volk in slaagt je grondgebied te verdedigen.


maar u kan niet denken vanuit collectiviteit en volksverbondenheid.
u voelt zich meer verbonden met een rijke neger uit soedan dan met een arme vlaming uit uw geboortestad.
uw wereldvisie komt steeds weer op hetzelfde neer: een heerschappij der Rijken.
ik kan jouw hetzelfde verwijten als wat jij mij verwijt: waarom zou iemand meer rechten hebben omwille van de rijkdom van zijn ouders?
of ga je het erfrecht afschaffen misschien?
Ik denk niet dat TomB zich bijzonder verbonden voelt met mensen waar hij geen persoonlijke band mee heeft. Redelijk natuurlijk, lijkt me.

Het essentiële verschil tussen het systeem dat TomB aanhangt en het jouwe is dat het zijne promotie toelaat waar het jouwe zijn kracht haalt uit vastgeroestheid.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden