Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2004, 18:13   #31
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Die hebben niet in hun achterhoofd om onze welvaart te plunderen, de overgrote meerderheid probeert op eerlijke wijze een beter bestaan voor zichzelf en kinderen uit te bouwen.
in de praktijk is dat hetzelfde.
Dat is helemaal niet hetzelfde, zij doen exact hetzelfde als wat jij poogt te doen. Het enige verschil is dat ze de concurrentie niet op oneerlijke wijze proberen uit te schakelen door te zeggen dat een bepaalde groep mensen geen recht heeft om mee te dingen naar een job.

Citaat:
Citaat:
Ik vind het zeer pretentieus dat jij vind dat je meer recht hebt op iets als iemand anders omwille van de geboorteplaats van uw grootouders. Heb je dan zelf zo weinig gepresteerd waaruit je rechten kan trekken? De wereld is van iedereen, als ge goesting hebt om ergens mensen toegang te ontzeggen, is er niets dat u tegenhoudt dat te doen: Koop die grond.
het recht op het eigendom van het grondgebied trek je uiteraard niet uit de geboorteplaats van je ouders. dat recht volgt uit de mate waarin je er als volk in slaagt je grondgebied te verdedigen.


maar u kan niet denken vanuit collectiviteit en volksverbondenheid.
u voelt zich meer verbonden met een rijke neger uit soedan dan met een arme vlaming uit uw geboortestad.
uw wereldvisie komt steeds weer op hetzelfde neer: een heerschappij der Rijken.
ik kan jouw hetzelfde verwijten als wat jij mij verwijt: waarom zou iemand meer rechten hebben omwille van de rijkdom van zijn ouders?
of ga je het erfrecht afschaffen misschien?
Ik voel me helemaal niet verenigd met de rijken. je bent zeer kortzichtig in je analyse omdat je moedwillig maar op 1 generatie bekijkt. Erfrecht moet helemaal niet afgeschaft worden, het is trouwens onmogelijk af te schaffen, mensen zullen altijd aan hun kinderen blijven geven, en als je kinderen hebt, weet je dat. Erfrecht is echter maar een zeer klein probleem. Geld vloeit naar de meest competente handen, als een incompetente rijk wordt door erfenis is hij dat geld zeer snel weer rijk. In het geval van supererfenissen kan het een paar generaties duren, maar die rijkdom wordt automatisch herverdeeld.

Iedereen heeft de kans om rijk te worden mits open migratie. 90% van de top 100 grootste fortuinen in de wereld bestaat minder als 50 jaar. De andere 10% zijn staatshoofden, het lijkt me dus duidelijk waar de herverdeling tegengehouden wordt: Aan de staatsgrens.

Nationalisme is een gevaarlijk gegeven voor de economie.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden