Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2004, 18:22   #906
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Dan wil ik je toch maar weer graag dezelfde vraag even stellen: waarom zou de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk dieper moeten zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Ik ben het op dit punt met Vossie eens: deze tweedeling zou toestanden kunnen creëren die op de Vlaams-Waalse tegenstellingen lijken. Ook vorm je ermee een extra bureaucratische laag die alleen maar geld kost. I.p. daarvan stel ik dan toch voor om de deelstaten (= (samengevoegde) provincies) voor een groot deel hun eigen boontjes te laten doppen door ze er voor een groot aantal zakenvoor een eigen wet- en regelgeving op na te laten houden.
Dat laatste is ook de bedoeling, maar het gaat om een overgangssituatie, zoals Tantist al aangeeft. Je zult eerst overheid, bestuur, wet- en regelgeving op elkaar moeten afstemmen voordat je over kunt gaan tot het samenvoegen van verschillende provincies (bijv. de Limburgen).
Citaat:
Ik zou niet beide Hollanden (die samen al een groot gebied vormen met een hoog inwoneraantal) ook nog eens met Utrecht samenvoegen, maar wel Utrecht (een kleine provincie) met Flevoland (een andere kleine provincie die ook geen beduidend lange geschiedenis heeft) en mogelijk Drenthe met Overijssel).
Utrecht en Flevoland hebben weinig tot geen samenhang, dus lijkt het me niet logisch die samen te voegen. Utrecht is wel geïntegreerd in de Randstad, dus is het logisch dit gebied met Holland als een geheel te zien. Wat Flevoland betreft zou het logischer zijn, Almere en Lelystad bij Holland, met name de regio Amsterdam, te betrekken omdat zij wel veel onderlinge samenhang vertonen. Ik gok dat driekwart van de Almeerse bevolking oorspronkelijk uit Amsterdam komt en een groot deel er werkt. Voor Lelystad geldt dit minder, maar toch ook nog vrij sterk. Zeewolde is dan weer meer verbonden met de noordrand van de Veluwe (Harderwijk, Gelderland) en Dronten op Lelystad en Zwolle. De Noordoostpolder heeft banden met zowel Overijssel als de zuidelijke Flevopolders en zelfs met Friesland. Maar van een hechte band van enig gebied in Flevoland met de provincie Utrecht is geen sprake.

Tegen het samenvoegen van Drenthe en Overijssel gelden dezelfde bezwaren als tegen Drenthe en Groningen samenvoegen, en daar komt dan nog het verschillende politieke profiel (Drenthe is vrij links, Overijssel vrij rechts) bij en eveneens een gebrek aan samenhang voor een groot deel van de provincie. Alleen Meppel en Coevorden hebben veel banden met Overijssel, maar dat is logisch gezien de ligging pal op de provinciegrens. Nog meer dan bij samenvoeging van Groningen (575.000 inw.) en Drenthe (385.000 inw.) dreigt Drenthe ondergesneeuwd te raken bij Overijssel (1.105.000 inw.). Maar het belangrijkste argument is dat de Drenten zelf hun onafhankelijkheid willen bewaren. Eerdere suggesties om Groningen en Drenthe samen te voegen stuitten op fel protest van Drenthe.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden