Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2012, 15:10   #1
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Unhappy Fietsen door het rood...

Citaat:
Vanaf midden februari zullen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Dan treedt een nieuw fietsreglement in voege, zo staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.

Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.

Het nieuwe reglement voorziet ook in 'fietsstraten', waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden.

"Vlotter verkeer"
Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoopt dat de maatregelen vlotter verkeer opleveren. Ze zouden ten laatste eind volgende week in het Staatsblad verschijnen. De steden en gemeenten moeten nadien beslissen waar de nieuwe verkeersborden en fietsstraten precies komen. Ook op gewestwegen zijn ze mogelijk.

"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen." (belga/dea)
Sinds jaar en dag leren we onze kinderen dat je bij rood moet stoppen en bij groen mag doorrijden. Nu ze het eindelijk door hebben vinden ze uitzonderingen uit...

Het nut van deze maatregel ontgaat mij echt. Is het nu als fietser echt zo erg om even te wachten? Binnenkort kijkt men gewoon niet meer naar de borden en rijdt men per definitie door het rood. Leg het dan maar uit als je een fietser aanrijdt...

En dat van die fietsstraten: het verkeer ophouden door er fietsers voor te laten rijden? Ik zie het al voor mij..een vrachtwagen van een paar ton die vlak achter een bende schoolkinderen rijdt...ik mag er niet aan denken...

Zou men zich niet beter concentreren op zaken die de veiligheid ten goede komen i.p.v. deze te verslechten?

Wat is jullie mening hierover?

Laatst gewijzigd door andy.v : 27 januari 2012 om 15:13.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden